|
BEEMKA - KLUB BEEMKA KLUB |
|
TECHNICZNE - regeneracaj SZPERY - e30
buni - 2006-01-06, 12:05 Temat postu: regeneracaj SZPERY - e30 witam
jestem szczesliwym..a raczej bylem ... posiadaczem szpery
duza glowka ..3.73 ( 25%)
podzialala troche.. i sie wysrala...:
sytuacja wyglada tak ze :
idac ogniem w poslizgu .. jedno z kol raz lapie ..a raz nie...
ma ktos jakies info... co sie wymienia w srodku.. zeby to naprawic... ?
ew co mozna kupic lepszeg oniz seria... jesli jest taka mozliwosc. ..
ppozdrawiam
Pawel-e30 - 2006-01-06, 17:33
przyłanczam się do pytania....
Gdzie zajmują się regeneracją dyfrów ze szperą i gdzie ewentualnie można dokupić części ktore odpowiadają za przepuszczanie szpery
duchPW - 2006-01-06, 18:00
będzie trochę offtopicowo:
przykra sprawa, ale z tego co się naczytałem na różnych forach, to szpery się nie da zregenerować (za normalne pieniądze), więc jak jeszcze trochę działa, to szukac następnej, a tą zajeżdżać - niech wykrzesze z siebie jeszcze odrobine radości
BTW - ponieważ teraz jest miejscami sucho, a miejscami ślisko, to szczególnie trzeba uważać na swój szperung, bo szpera nie lubi jak dwa koła mają co chwila inną przyczepność - zwłaszcza każde inną ... i łatwo ją zajeździć
Pawel-e30 - 2006-01-06, 18:52
Dzwonniku ja też wiele żeczy słyszałem
Potrzebne są konkrety
Z tego co się dowiedziałem to jakieś płytki się wycierają co są w dyfrze z blokadą.
Może poprostu da rade takie płytki dorobić... Ciężko ugryść temat jeśli się dyferka nie rozbierze
jaqub - 2006-01-06, 23:12
cos lepszego od serii (mysle ze do e30 tez sa kwestia zapytania i ceny)
http://www.tomson.com.pl/...1_0__PL2_0.html
na stronie producenta 660 funciakow do bmw e30, e36
RoboCop - 2006-01-07, 01:24
Pawel-E30 napisał/a: |
Z tego co się dowiedziałem to jakieś płytki się wycierają co są w dyfrze z blokadą.
Może poprostu da rade takie płytki dorobić... |
te płytki można dokupić w ASO BMW - coś ponad 100zł za sztuke z tego co pamiętam...
buni - 2006-01-07, 07:27
a ile tych plytek jest ?
i moze ma ktos jakies foty...bylbym wdzieczny...
LUKAS - 2006-01-07, 19:17
Jak te płytlki się wymienia
RoboCop - 2006-01-07, 20:31
nic nie dodam w tym temacie - ale napewno się wymienia, mam sąsiada jeżdżącego terenówkami/ poprzednio miał starego Land Crusera z padniętą szperą, jak zlewał olej
to wyglądało, że była wlana zwykła oliwa, płytki były wyjechane na lustro - w Toyocie są po 200zł/szt, więc tego nie naprawił jeździł z taką jak miał... ale jak widać da się to zrobić
skoro 2 marki oferują części do regeneracji szpery...
niktun - 2006-01-07, 23:34
wydaje mi się że też mam ten problem, tzn podslizgująca sie szpera = jej końcówka
w przypadku e21 wygląda to tak od środka, podejrzewam, że w E30 jest podobnie.
sama wymiana płytek nie powinna sprawić problemu, gorzej chyba z ich znalezieniem, a kupowanie kolejnej szpery to raczej następny kot w worku, który za długo może nie pośmigać
coś słyszałem o "zacieśnianiu szpery" więc przy okazji regeneracji można by się pokusić o 40% czy cuś 8)
jak by sie komuś ta operacja udała w rozsądnej cenie to niech puści namiar, a może jakieś rabaty przy "hurtowej" akcji, paru juz nas jest
LUKAS - 2006-01-08, 00:08
Apropo przepuszczania szpery...
Czy jeśli różnica przyczepności lewego i prawego koła jest wręcz ekstremalna, tak jak w przypadku lodu i suchego asfaltu, to czy szpera wtedy puszcza
Moja szpera w tej sytuacji puszcza, ale w każdej innej wydaje mi się że trzyma tak jak dawniej...
Ciekaw jestem jak zachowuje się nowa szpera...
Co o tym myślicie, użytkownicy szper
RoboCop - 2006-01-08, 07:16
ktoś gdzieś pisał, że warsztaty specjalizujące się w remontach mostów w ciężarówkach
nie powinny mieć problemu z naprawieniem dyfra od osobówki... u mnie w mieście takiego nie ma, bo bym podjechał i zapytał...
Pawel-e30 - 2006-01-08, 09:31
niktun zapodał rysunek i na podstawie tego rysunku czy ktoś moze mi powiedzieć które to są te płytki??
LUKAS - 2006-01-08, 09:40
Nr. 6, 8, 9.
Któryś z tych, tak mnie się wydaje...
Dobrze Ci się wydaje - Wszystkie trzy najlepiej. Artur C.
Artur C. - 2006-01-08, 09:47
Tak jak napisał LUKAS przy extremalnej różnicy przyczepności szpera puści i to jest normalny objaw a w którym momencie puści jest to zależne od tego z jakim procentem spięcia szpery mamy do czynienia tj: jeśli mamy szperę 25% to szpera puści jeśli różnica przyczepności przekroczy 25% -w tym czasie na nieobracające się koło jest przekazywane 25% (przy braku szpery na nieobracające koło przekazywany jest moment bliski zeru a wynikający ze strat tarcia wewnętrznego między satelitami układu róznicowego)i analogicznie gdy mamy 40% szperę to puści gdy różnica przyczepności przekroczy 40% aw tym czasie momentmoment przekazywany na nieobracające się koło wynosi 40%.
W przypadku gdy oba koła znajdują się na podłożu o jednakowej lub zblizonej do procentowego spięcia szpery przyczepności oba koła ciągną lecz gdy ta przyczepnośc spadnie/wzrośnie na jednym z kół a powstała różnica przekroczy procent spięcia szpery to niestety szpera puści. I będzie to całkowicie normalne. Pomijam przypadki uszkodzenia/zużycia szpery.
Pawel-e30 - 2006-01-08, 09:53
hmmmm a co powiecie na to....
zakopałem się w śniegu jedno koło kręciło się a drgie delikatnie drgało ale nie ruszył się tak jagby chciało ale napęd na drugie koło nie załanczał się
Podłoże takie samo spor sniegu zamarźniętego
A może ktoś rozbierał już szpere i da jakieś wskazówki na co trzeba uważać jakie niespodzianki wynikną przy wsadzaniu łąpek tam gdzie nie trzeba
Artur C. - 2006-01-08, 09:57
Opór kół przednich przekraczał przyczepność kół tylnich a szpera próbowała załączyć ale przyczepność koła niekręcącego się była zamała.
Konsekwencją "pchania łapek" będzie zazwyczaj wycie i szybsze zużycie całego dyfra.
Pawel-e30 - 2006-01-08, 10:13
czyli co normalny objaw??
LUKAS - 2006-01-08, 10:14
Pawel-E30 napisał/a: | zakopałem się w śniegu jedno koło kręciło się a drgie delikatnie drgało ale nie ruszył się tak jagby chciało ale napęd na drugie koło nie załanczał się |
Również zakopałem sięraz w sniegu, ale krecily sie oba koła tak samo.
W szperze są płytki jakby dwa razy dla lewego i prawego koła. Jesli ktos uzywal szpery od driftingu i jeździł dajmy na to 80% czasu w lewą stone (ronda ) to jest mozliwosc ze plytki dla jednego kola zuzyly sie bardziej niz dla drugiego i wtedy np szpera lepiej bedzie łapała ale tylko w jedną strone
Artur C. - 2006-01-08, 10:26
Aż kurcze zamotałem się -Paweł-E30- oczywiście powinny się kręcić oba koła jeśli były oba w śniegu - to nie jest u Ciebie normalny objaw.
buni - 2006-01-08, 10:26
Artur C. napisał/a: | Tak jak napisał LUKAS przy extremalnej różnicy przyczepności szpera puści i to jest normalny objaw a w którym momencie puści jest to zależne od tego z jakim procentem spięcia szpery mamy do czynienia tj: jeśli mamy szperę 25% to szpera puści jeśli różnica przyczepności przekroczy 25% -w tym czasie na nieobracające się koło jest przekazywane 25% (przy braku szpery na nieobracające koło przekazywany jest moment bliski zeru a wynikający ze strat tarcia wewnętrznego między satelitami układu róznicowego)i analogicznie gdy mamy 40% szperę to puści gdy różnica przyczepności przekroczy 40% aw tym czasie momentmoment przekazywany na nieobracające się koło wynosi 40%.
W przypadku gdy oba koła znajdują się na podłożu o jednakowej lub zblizonej do procentowego spięcia szpery przyczepności oba koła ciągną lecz gdy ta przyczepnośc spadnie/wzrośnie na jednym z kół a powstała różnica przekroczy procent spięcia szpery to niestety szpera puści. I będzie to całkowicie normalne. Pomijam przypadki uszkodzenia/zużycia szpery. |
jesli to dziala jak napisales.... to to jest MAXYMALNE gowno....
wiec ..zamiast to regenerowac ... to lepiej zainwestowac w Quaife - LSD... i wtedy moment przekazywany jest na kolo o wiekszej przyczepnosci...
LUKAS - 2006-01-08, 10:29
Artur C. - 2006-01-08, 10:29
Lepiej mieć jakiś moment (25/40/XX % całkowitego)na nieślizgającym się kole niz nie mieć nic. 8)
Pawel-e30 - 2006-01-08, 10:56
Artur C. napisał/a: | Aż kurcze zamotałem się -Paweł-E30- . |
przejdzie ci to chwilowy objaw
Jasne - tak bywa -oby nie za często. Artur C.
jaqub - 2006-01-08, 12:58
LUKAS napisał/a: |
|
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page8.htm
Artur C. - 2006-01-08, 14:05
Gwoli wyjaśnienia - określenie ze szpera puszcza tyczyło się tego ze moze zaistnieć sytuacja ze gdy auto jedzie np: podczas kręcenia bączka nagle jedno koło nadal pali kapcia ( wewnętrzne) a drugie (zewnętrzne)przestaje dymić (lub dymi znacznie mniej)i zaczyna się kręcić z przędkością bliską prędkości auta i to nie znaczy że szpera w tym momencie nic nie daje wręcz przeciwnie wtedy ona dopiero pokazuje swoje zalety dzieki przekazywaniu zadanego procentu mocy auto nie zwalnia i można nadal kontynuować "zabawę". Opisane zjawisko jest trudne do zuważenia - mimo to występuje zwłaszca gdy silnik jest troszkę słaby bo w mocnych autach wcale tego nie widać.
LUKAS - 2006-01-08, 15:29
Źle sięwyraziłem pisząc że szpera puszcza gdy jedno koło jest na lodzie a drugie na asfalcie
Ona nie puszcza do końca
Wjazd na moje podwórko jest pochyły, więc wjeżdzam pod lekką górkę. Z regóły prawe koła jadą po sniegu a lewe po czystym betonowym chodniku.
Wjeżdzajc do siebie gdy dodam duzo gazu, jasli niemiabym szpery to stanę w miejscu z buksującym jednym kołaem, ja natomiast powoli wjeżdzam dalej, tak jakby jednak szpera trzymała, ale przy tak duzej roznicy przyczepności, dużo dużo słabiej...
slawo - 2006-01-08, 23:05
LUKAS napisał/a: | Źle sięwyraziłem pisząc że szpera puszcza gdy jedno koło jest na lodzie a drugie na asfalcie
Ona nie puszcza do końca
Wjazd na moje podwórko jest pochyły, więc wjeżdzam pod lekką górkę. Z regóły prawe koła jadą po sniegu a lewe po czystym betonowym chodniku.
Wjeżdzajc do siebie gdy dodam duzo gazu, jasli niemiabym szpery to stanę w miejscu z buksującym jednym kołaem, ja natomiast powoli wjeżdzam dalej, tak jakby jednak szpera trzymała, ale przy tak duzej roznicy przyczepności, dużo dużo słabiej... |
dzis zrobilem test tak jak opisal lukas i mam tak samo!!! jakby puszczala, jedna jak lukas zauwazyl gdyby nie szpera nie podjechalbym wogole
SmasherE30 - 2006-01-08, 23:53
co do regeneracji to o ile sie nie myle szpera to układ hermetycznie zamknięty we własnym środowisku więc samemu zregenerowac się go raczej nie da... jeśli sa firmy które to soba to zapewne rozbierają, wymieniają co trzeba i skłądają tak samo szczelnie...
Pawel-e30 - 2006-01-09, 08:06
smasher da rade samemu to zrobić
niktun - 2006-01-10, 14:06
Pawel-E30 napisał/a: | smasher da rade samemu to zrobić |
da, da (po okręceniu śrubeczek nr 2 jesteśmy w środku) i o to właśnie chodzi co by te płytki tylko dorwać + ewentualnie spręzyny,
a przy okazji takiej regeneracji, warto się jednak pokusić o zwiększenie tych procentów - 40 .
czy ktoś ma jakieś pojęcie za ile i gdzie taki set można dorwać?
amperek - 2006-01-10, 14:30
http://www.realoem.com/bm...030&hg=33&fg=15
Tu macie szpere w kawalkach.
Jak widac mozna wszystko rozlozyc.
slawo - 2006-01-10, 14:47
niktun napisał/a: | Pawel-E30 napisał/a: | smasher da rade samemu to zrobić |
da, da (po okręceniu śrubeczek nr 2 jesteśmy w środku) i o to właśnie chodzi co by te płytki tylko dorwać + ewentualnie spręzyny,
a przy okazji takiej regeneracji, warto się jednak pokusić o zwiększenie tych procentów - 40 .
czy ktoś ma jakieś pojęcie za ile i gdzie taki set można dorwać? |
pytaliscie w ASO BMW?
Pawel-e30 - 2006-01-10, 17:23
dzwoniłem do fusa co się dowiedziałem
" dyfer w bmw jest częścią nie rozbieralną"
czyli mozemy dostać tylko uszczelniacze lub uszczelke nic więcej jedynie cały dyferk
SmasherE30 - 2006-01-10, 18:25
Do niktuna
Jak się przyjżysz uwazniej zdjęciom innych dyfrów BMW ze szpera 40% to zobaczysz że korpus mechanizmu jest większy. Tak więc jeśli regenerujesz szperę 25% to więcej z niej normalnie nie wyciśniesz ... żeby mieć 40% potrzeba jest większa powierzchnia cierna płytek czyli większa ich średnica
Pawel-e30 - 2006-01-10, 19:20
smasher jak zwykle nie wiesz co gadasz jak regenerujesz to wsadzasz grubsze plytki i wtedy jest 40% oczywiscie wszystko jest pod odpowiedzni wymiar robione
SmasherE30 - 2006-01-10, 20:24
no jasne że jak zwykle ...
ciekawe bo wtedy powierzchnia cierna jest taka sama ... grubość może się odbić na żywotności ... chyba że sa z jakiegos lepszego materiału o wyższym spółczynniku tarcia to może wtedy jest większy %taż ...
Po różnych fotkach stwierdziłem że w dyfrach BMW z 40% szperą cały mechanizm jest większy
to tak jak z tarczą sprzęgła
Pawel-e30 - 2006-01-10, 20:26
czas pokaze co do zywotności
duchPW - 2006-01-10, 21:11
słyszałem (nie sprawdzone), że jest też garażowy sposób zacieśniania szper z 25% do 40% polega właśnie nie na zwiększeniu powierzchni ciernej (ładne określenie ), ale na zacieśnieniu docisku - niestety tylko słyszałem, więc można to potraktować wyłącznie jako ślad - jeśli ktoś chce pobawić się w detektywa
atur - 2006-01-10, 23:16
Buni nic nie pisze, wiec tylko wspomne że firma Szeszkin Motorsport z Olsztyna oferuje regeneracje szper z możliwością zaciesnienia. O ile dobrze zrozumiałem operacja polega na wymianie tych nieszczęsnych płytek. Przeprowadził to u siebie Błażej i był z tego co pamiętam bardzo zadowolony.
A jeśłi chodzi o płytki to widać na rysunku że zestaw składa się z dwóch płytek i sprężyny talerzowej. Jedna z płytek występuje w trzech grubościach jako część zamienna. Przypuszczam, że trzy wymairy płytek mają na celu kompensację zużycia całości ale można też sobie wyobrazić, że im grubsze płytki tym bardziej ściśnieta będzie sprężyna a więc więszy będzie współczynnik blokowania szpery.
Pawel-e30 - 2006-01-10, 23:28
atur skoro część wymienna to powiedz gdzie ją dostać...
Napisz jeszcze jakie to są grubości tych płytek co mi mówiłeś....
A co do buniego on z niczym się na forum nie chwali
atur - 2006-01-10, 23:42
Nie wiem skąd to wziąć. Skoro ASO nie ma to kicha... ten dyfer na rysunku jest od E21. Wg tego samego katalogu, szpery do E30 wymienia się w całości... Najwyraźniej BMW uznało, że przytną więcej kapuchy jeśli utrudnią ludziom regenerację szper.
Grubości są w opisie: 1.9, 2.0 i 2.1 mm (dla E21)
buni - 2006-01-11, 07:06
na razie nie ma czym sie chwialic
jak mi zrobia i bedize dobrze to sie pochwale
z teg oco sie dowiedizalem to :
plytki sie regeneruje jakas metoda metalizacji...
ew dorabaia na zamowienie nowe....w zaleznosci w jakim sa stanie...
w tym tygodniu powinienem sie wyrobic i zdjac dyfer i wyslac do olsztyna...
pozdrawiam
i dam znac jak odbiore..
niktun - 2006-01-11, 13:57
SmasherE30 napisał/a: | Do niktuna
Jak się przyjżysz uwazniej zdjęciom innych dyfrów BMW ze szpera 40% to zobaczysz że korpus mechanizmu jest większy. Tak więc jeśli regenerujesz szperę 25% to więcej z niej normalnie nie wyciśniesz ... żeby mieć 40% potrzeba jest większa powierzchnia cierna płytek czyli większa ich średnica |
no nie zupełnie
większy to raczej dlatego, że przystosowany do przenoszenia większego momentu, więc musi być wytrzymalszy,
a co do tarcia to z tego co pamietam to zalezy ono chyba wprost od naciśku i trących się materiałów (wsp. tarcia), także przy zachowaniu wymiarów łatwiej jest zwiększyć % przez kombinację spręzyn i tarcz,
ale, ale widze że są próby przetarcia szlaków, także może jednak wszystko dobże się skończy
RoboCop - 2006-01-11, 20:09
wróce do tego co pisałem wcześniej, rozmawiałem dziś z moim sąsiadem off-road'erem, on w swojej Toyocie, nie dokupił płytek, ale ze swoimi kolesiami naprawiali dwa dyfry...
w jednym poleciały zęby i zmieniali atak i talerz - bardzo trudno jest potem wyregulować jeden w stosunku do drugiego, ale jakoś się udało i zęby się nie posypały...
w drugim dokupili tarczki (ale też był problem bo było pare grubości) i prawdopodobnie dokupili za grube... po złożeniu dyfra z początku chodził tak jakby miał 100% i mocno strzelał i grzał się... postawili go w garażu na kołkach, puścili na 1 na wolnych obrotach i tak ileś godzin go "układali" - nic się nie stało, po tej naprawie most działał w porządku...
SmasherE30 - 2006-01-11, 22:10
Cytat: | w jednym poleciały zęby i zmieniali atak i talerz |
Przekładnia stożkowa to bardzo trudna kostrukcja i żeby w zadanych warunkcah sprawdzała się w 100% musi być precyzyjnie zaprojektowana i dotarta. Dlatego też 1 dyfer tworzy niepowtarzalną całość i próby podmianki podzespołów z innym skąńcza się tym że ukłąd będzie się musiał ukłądać więc będzie miał dużo mniejsza sprawność, będzie emitował hałas i ciepło no i będzie większe prawdopodobieństwo, że pod obciążeniem się coś rozleci ... a więc w sporcie będzie do bani ...
ciekawi mnie sposób w jaki go układali. Zaczne od pytania zo za atak i talerz kupili ... oddzielnie czy w parze? I skąd to wzięli ... czy to jakiś kit naprawczy był czy jak?
Normalnie przekładnie są po wyprodukowaniu docierane ze sobą przez co idealnie współpracują tylko 2 elementy a nie każdy z każdym. Docieranie polega na pracy w paście lekkościernej. Więc taki rozebran yfyfer należałoby rozruszać na paście ... bardzo lekko ściernej ... może nawet na mazi opartej o gęsty olej i pastę...
Może Jacek coś napisze ... on jest dalej posunięty na swoich studiach
RoboCop - 2006-01-12, 00:58
To wszystko jest oczywiste... miałem kiedyś książkę, "Naprawa motocykli" tam było bardzo dobrze opisane jak poskładać dyfer, poustawiać luzy itd - nie spotkałem takiej instr do aut...
nie kupowali kitu - mieli trochę porozwalanych klamorów do Toyot i sobie poradzili, wtedy jak to robili tylni most kosztował 3.000zł...
układali szpere w drugim moście, w tym do którego dokupili tarczki, pierwszy raz to robili
i tak jak pisałem, przy pierwszej jeździe wydawało się że most się zablokował - dlatego później kręcili go ileś godzin na podniesionych kołach, żeby go nie uszkodzić (wydawało się że tak będzie najbezpieczniej, może nie pomogło,ale też nie zaszkodziło most działa)
-
jest takie duże forum off-roadowe, możliwe że ktoś tam opisuje taką naprawę...
http://www.rajdy4x4.pl/forum/
Pawel-e30 - 2006-01-13, 18:29
Panowie rozmawiamy tu o czym innym i potrzebne są konkrety...
tez gadałem ze znajomym z off road ale nie będe tu przytaczał jego przezyć bo nikomu raczej to się nie przyda
Zna ktoś firme "FOMAR" która znajduje się w markach??
Podobno u nich da rade dorobić płytki
makkus - 2013-06-23, 22:47
nie wiem czy do końca w dobrym temacie piszę, ale liczę że ktoś będzie wiedział i mi odpowie:
pytanie dotyczy szpery w małej głowie, na ebayu da się kupić koła koronowe które umożliwiają dołożenie kolejnej pary płytek. Moje pytanie brzmi czy tylko te koła występują jako część do tuningu, czy w jakiś autach były montowane szpery z 4 płytkami a nie 2 ?
mam już pewne informację, i moja ruga szpera jest najprawdopodobniej z początku produkcji do e30, lub jeszcze pamięta czasy e21. ma inne płytki niż typowa mała głowa, może uda mi się zebrać więcej informacji na jej temat...
|
|