|
BEEMKA - KLUB BEEMKA KLUB |
|
OFFTOPIC MOTORYZACYJNY - 100-lecie TURBO [1905-2005]
BADYL - 2005-03-09, 11:24 Temat postu: 100-lecie TURBO [1905-2005]
Cytat: | Turbodoładowanie ma 100 lat. Pionierem tej technologii był Dr Alfred J. Buchi, który w 1905 roku opatentował w Szwajcarii jednostkę napędową składającą się ze sprężarki osiowej, silnika o wirujących tłokach promieniowych i turbiny osiowej na wspólnym wałku.
Eksperymentalna fabryka turbosprężarek doładowujących została otwarta w Winterthur w Szwajcarii w 1911 roku, a w 1915 roku powstał pierwszy prototyp.
Po kilku nieudanych próbach turbodoładowania czterosuwowego silnika Diesla systemem o stałym ciśnieniu, Dr Buchi opatentował w 1925 roku system impulsowy, który okazał się przełomowy w rozwoju turbodoładowanego silnika tłokowego wewnętrznego spalania. W 1919 General Electric zamontował sprężarki doładowujące w silniku dwupłatowca Lepere, któremu udało się pobić ówczesny rekord wysokości. Jednostki tego typu były masowo instalowane w latających na dużych wysokościach alianckich samolotach typu Latająca Forteca B-17. Korporacja Garreta z Los Angeles dostarczyła aluminiowe chłodnice międzystopniowe do tych samolotów.
W latach trzydziestych XX wieku pomysł turbodoładowania silników upowszechnił się częściowo dzięki samochodom wyścigowym wyposażonym w sprężarki. W 1938 roku szwajcarski producent Saurer wyprodukował pierwszy silnik do samochodu ciężarowego z turbodoładowaniem. Przełomowym momentem było zwrócenie się w 1953 roku przez firmę Caterpilar Tractor Co. do Garreta o pomoc w wyprodukowaniu sprzętu do przemieszczania ziemi – przetestowano z powodzeniem sprężarka doładowująca TO2. Po tym sukcesie Korporacja Garreta zajęła się projektowaniem i produkcją turbosprężarek.
Garret był pionierem w zastosowaniu tej technologii do produkcji samochodów. W 1961 roku skonstruowano silnik TO5 do Oldsmobile F85, który wszedł na rynek rok później. Turbosprężarki doładowujące wkrótce znalazły zastosowanie w traktorach Deere. Model TO2 znalazł zastosowanie w silnikach Diesla wykorzystywanych do celów komercyjnych, kiedy producenci silników zorientowali się w korzyściach tj. lepsze osiągi, większy moment obrotowy i poprawiona energooszczędność.
Do połowy lat 70-tych powstał masowy rynek ciężarówek z turbobodoładowaniem, a 30 lat później prawie każdy komercyjny pojazd z silnikiem Diesla jest wyposażony w coraz bardziej udoskonalaną sprężarkę turbodoładowującą. Jeśli chodzi o samochody pasażerskie, przełomem były lata 1970-te.
Porsche 911 Turbo zadebiutował w 1975 roku, ale dopiero w 1977 Saab 99 dał szerszej publiczności możliwość poznania zalet turbo. 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem zamontowany w tym aucie umożliwił uzyskanie równie dobrych osiągów, co silnik 3 litrowy z normalnym zasysaniem. Następnie wszedł na rynek oszczędny i oferujący imponujące osiągi Mercedes 300 Turbo Diesel. Po 30 latach producenci wypuszczają na rynek coraz więcej modeli samochodów osobowych z turbodoładowaniem.
Chociaż technologia ta nabrała rozpędu w U.S.A., turbo ma większy wpływ na rynek europejski (ponad 50% samochodów osobowych w Europie posiada turbodoładowanie). |
tekst 4x4
cinek_sw - 2005-03-10, 15:25
hmmm połowe aut w Europie ma turbinę nieźle, tego nie wiedziałem, artykuł bardzo ciekawy.....
|
|