BEEMKA - KLUB
BEEMKA KLUB

TECHNICZNE - Zbieżność - Geometria

Pawel-e30 - 2005-11-05, 13:10
Temat postu: Zbieżność - Geometria
Witam...

Ostatnio udałem się do warsztatu w celu ustawienia samej zbierzności bez ustawiania kątów bo jestem święcie przekonany że w e30 się nie ustawia z przodu tak samo z tyłu kątów może się myle...

Pytanie do was czy ustawia się kąty w e30??

Ps. Oczywiście zbierzności nie robiłem krutka wymiana zdań i wyszedłęm z tej stacji obsługowej...

mocry - 2005-11-05, 15:30

Ja robilem niedawno zbieznosc, komputerowo dla wszystkich kol. Placilem cos kolo 80zl i zaplacilbym wiecej ale nie dalo sie ustawic wlasnie katow. Gosc powiedzial mi, ze nie moze tego wlasciwie zrobic, poniewaz moja beta jest troche zglebiona i stwierdzil, ze te wartosci nigdy nie beda takie jak powinny byc...... W kazdym razie z tego wnioskuje, ze jednak sie katy ustawia, ale chyba w seryjnym zawiasie :roll:
LUKAS - 2005-11-05, 15:56

Kąty ustawia się tylko dla przedniej osi, tylna jest nieregulowalna.
Pawel-e30 - 2005-11-05, 16:55

ok Lukas to powiedz mi w jaki sposób się kąty ustawia?? przeciesz swoznie sa na stale wachacz jest przykrecony do belki i mc persona, mc person jest na stale do kielichów więc w ktorym miejscu sie tam kąty ustawia??
LUKAS - 2005-11-05, 17:03

Zbieżność u siebie robiłem jakieś pół roku temu, mechanik który mi to robił, powiedział że w Beemkach kąty z przodu można regulować, nie pamiętam w tej chwili jak.
Może jest jak piszesz i to ja się mylę...
W tej chwili jużnie jestem tego pewien...

Pawel-e30 - 2005-11-05, 17:23

ok to moze ktos kto jest pewny napisze czy zeczywiscie w e30 z przodu katy sie ustawia?? :) i jak?? :lol:
Lord Lukasz - 2005-11-05, 18:25

Czesc, w książce pisze coś na ten temat ale nic z tego nie rozumie, bynajmniej jest temat "Zbieżnośc kół, pochylenie koła, pochylenie i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy" jak by co moge wżucić scany z książki.
Przemass - 2005-11-05, 18:57

na 100% pochylenia w e30 sie nie ustawia, bo i na czym jest ustawić
mocry - 2005-11-05, 19:14

W moim przypadku tez probowal robic przod, tylu nie ruszal (jesli chodzi o te katy)
adrian e30 - 2005-11-05, 19:18

na 100% powiem wam ze sie nie ustawia, nie ma o czym dyskutowac.
pozdro Adrian.

Artur C. - 2005-11-05, 19:25

Kątów sie nie ustawia(niema żadnej regulacji) a jakiekolwiek dane w katalogach podane są dla seryjnego zawieszenia i jaśli ktoś takowe ma ( ja naprzykład) to tylko wtedy jest to sens sprawdzać. Z drugiej strony mimo nie seryjnego zawieszenia sprawdzając kąty pochylenia itp. można wiele ciekawego o aucie sie dowiedzieć np czy jest naprawde proste czy zawieszenie jest proste itd.
Pawel-e30 - 2005-11-05, 19:29

ok tez tak myslalem dzięki :wink:
cypis0 - 2005-11-06, 10:01

hmm tak sobie czytam ......80zl za zbierznosc i ustawianie katów.....LUDZIE UWAGA!!!!jak ktos bedzie wam chcial ustawiac katy w e30 to uciekajcie od tego mechanika gdzie pieprz rośnie!!!moga byc dwie przyczyny ......albo jest to totalny amator i nie ma pojecia co robi!!!albo...poprostu jest to złodziej bo inaczej nie mozna tego okreslic !! !!!kasowanie za cos czego sie nie robi i nie mozna zrobić!!
moze wam zaproponowac pomiary kątów ale to tylko dla sprawdzenia trzymania parametrów !! !!
cala zabawa z ustawieniami e30 konczy sie na rególacji na drązkach(zbierzność) i nic wiecej i to nie powinno przekroczyc 50-60zl i 15min pracy jak jest dobry mechanik i zna sie na sprzecie!!!
pozatym ten kto choć raz rozebral zawieche e30 to wie ze to jest tumano odporne i jak sie nie skreci tak bedzie dobrze ustawione (no poza zbierznościa:)))

SmasherE30 - 2005-11-06, 12:38

Cypis ... w Wawie normalna cena za zbieżność to 80 - 86zł :roll:
mocry - 2005-11-07, 13:25

Ja dalem tyle za sama zbieznosc, z katami usluga jest drozsza. W innych punktach bylo nawet drozej a za 50zl to ustawiaja "recznie" i to tylko przednie kola a tak robic nie chcialem.

PS jak dzwonilem w jedno miejsce to za zbieznosc + katy chcieli chyba ze 130 zl :lol:

cypis0 - 2005-11-07, 16:16

ludzie jak napisalem w e30 nic poza zbierznoscia przodu sie nie reguluje NIE DAWAC ZAROBIC ZLODZIEJOM!!!!!!!!!!!!!!!!!zadnego ustawiania katów zadnego ustawiania tylniej osi NIE ROBI SIE TEGO W E30 bo poprostu sie nie da !! !!nie wiem chyba ze koles bedzie ustawial to na ramie naciagajac auto jechal kontówą i spawarą!!!:PPPPPP tylko USTAWIA SIE PRZÓD!!! na tym mozna zakonczyc ta dyskusje:)))
SmasherE30 - 2005-11-07, 17:00

cypis wyluzuj ... jak dzwonisz gdzies to nie każy w tym warsztacie będzie wiedział że w e30 się nie reguluje kątów, więc podadzą Ci ceny i za zbieżność i za kąty bo to się liczy oddzielnie (80+60) ...

A co do zbieżności to nie polecam absolutnie miejsc typu Carman, Feu Vert, Norauto itd ... na SRforum sa dobre adresy ... wystarczy wyszukac posty na ten temat, bo pamiętam że nie raz to było... (oczywiście głównie wawa)

pozdro :wink:

bmk - 2008-03-10, 23:20

Siemka
Stary temat....ale zgłębiam go już od dawna bez zadowalającej mnie odpowiedzi.
Więc...że kątów się w e30stce nie ustawi tak jak powinno to byc to wiem.
Ja swoją mam sporo zglebioną więc i kąty sporo odeszły. Jednak gdy patrzę na inne zawiaski mam wrażenie,że mimo obniżenia guma przylega pod kątem niemalże 90stopni.
Może to wrażenie tylko...ale jeśli nie...to powiedzcie jak Wy to robicie :P ?
Ja jak patrzę na swoją od tyłu...kurde najbardziej szkoda mi utraty trakcji :/ bo kapec nie przylega na całej powierzchni tak jak powinien (pomijam cięcie opony).
PZDR

ubott - 2008-03-11, 09:55

trakcje traxisz tylko na prostej na zakretach bedzie lepsze trzymanie z kolami z negatywem

a jesli chcesz zmniejszyc negatyw przy duzej glebie to z tego co sie orientuje musisz zmienic polozenie lozyska macpersona

pozdro

Rafał - 2008-03-11, 14:12

tu jest troche wiedzy o zawieszeniach
http://www.zss.pl/~moto/geometria.htm

bmk - 2008-04-05, 17:00

Może w e30 ma znaczenie też trochę zastosowane zawieszenie...
Mam na myśli to,że może niektóre zawiasy dedykowane są fabrycznie już trochę skorygowane :roll:

cichecki0511 - 2008-04-05, 19:28

A co w przypadku jak założę pełne tuleje wahacza jak w m3 niecentryczne? Też się geometrii nie ustawia?
Andrzej18i - 2008-04-07, 13:02

Witam....

tył tnie opony od środka !! !
kto poradzi od czego zaczac??

Mauser - 2008-04-07, 13:35

Cichecki, nie geometrii a kątów . . . . Ja jutro jade ustawiać
cichecki0511 - 2008-04-07, 13:43

Mauser napisał/a:
Cichecki, nie geometrii a kątów . . . . Ja jutro jade ustawiać

A to nie to samo? Nie znam sie :oops:

Też zakładałeś pełne tulejki? Jaka różnica?

Mauser - 2008-04-07, 14:04

Zbierznośc sie ustawia kątów nie - tak wywnioskowałem po wypowiedziach powyżej, bo tez się nie orientuję . . . . :)

Kręci się łatwiej kierownica i i i i . . . . auto stoi wyżej :-| - chociaż ja robiłem od razu wszystko - wahacze i łożyska amorów
Co do prowadzenia - jest lepiej.

cichecki0511 - 2008-04-07, 14:36

A amorki też wymieniałeś? Bo to trochę dziwna sprawa że ci się auto po tych wymianach podniosło :shock:
Mauser - 2008-04-07, 14:56

tyle co napisałem - sworznie, tuleje, mocowania ( łożyska) amora.
cichecki0511 - 2008-05-03, 16:24

No dobra, czy może ktoś ostatecznie potwierdzić co się w końcu w e30 ustawia? :)
A konkretnie chodzi mi o to czy ustawia się zbieżność z tyłu ?

marcinek_89 - 2008-05-03, 23:54

A co ja mam zrobić jeśli w E30 nie ustawia się kątów z tyłu jeśli tnie mi jedną opone od wewnątrz?
MAJSU - 2008-05-04, 13:50

marcinek_89 napisał/a:
A co ja mam zrobić jeśli w E30 nie ustawia się kątów z tyłu jeśli tnie mi jedną opone od wewnątrz?


Wrócic do seryjnego zawieszenia albo kupic specjalne tuleje centrujące.

SmasherE30 - 2008-05-04, 18:31

Majsu jakie znowu tuleje centrujące?

Fabrycznie w E30 ustawia się jedynie zbieżność z przodu.
Inne kąty ustawia się OEMowymi gratami np:

PRZÓD:

Kąt pochylenia przedniego koła można ustawiać stosując górne mocoania amorów z M3, które dają ok. -1,25 stopnia. Można też ten kąt zmieniać innymi specjalnymi mocowaniami górnymi o płynnej regulacji, to jest w zawieszeniach D2, Ksport i t p

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy czyli osi piasty od osi pionowej od punktu zamocowania kolumny zmienia się również regulowanym mocowaniem górnym (takim regulowanym w 2 płaszczyznach) jak i simerblockiem tylnym wahacza przedniego. Powerflex ma takie acentryczne, jak się zamontuje dziurką do wewnątrz auta to koło się cofa i się zmniejsza KWSZ a jak do zewnątrz auta to koło idzie do przodu i się zwiększa ten kąt.

TYŁ:

Wszelkie machlojki bez przerabiania nadwozia możliwe są do zrobienia tylko poprzez regulację zamocowania wahaczy do belki, jet tam niewielkie pole do popisu i są 2 opcje

Pierwsza to acentryczne tulejki, jak ją włoższysz taką zmianę otrzymasz ... regulowac można w ten sposób zarówno zbieżność jak i pochylenie koła. Tuleje wahacza ustalają go inaczej niż w serii, a wypadkowa tego ustawienia daje taką i taką zmienę obu tych kątów (lub tylko jednego).

Druga metoda to zastosowanie mimośrodowych śrub mocujących i ta metoda jest dużo lepsza bo tuleję jak wciśniesz w wahacz to już na amen a w przypadku śrub można w kazdej chwili zanurkować pod auto i coś podkręcić, zasada taka sama jak wyżej.

Ty marazem bez ilustracji bo już robilem i są w innych tematach ... wystarczy poszukać

Pozdrawiam.

cichecki0511 - 2008-05-04, 19:22

Ok, dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Ja już więcej pytań w tym temacie nie mam :)
SmasherE30 - 2008-05-04, 23:06

Ja napisałem o tym co wiem, natomiast pewnie o czymś nie wiem i tego nie napisałem hehe

Pozdrawiam

MAJSU - 2008-05-05, 17:55

SmasherE30 napisał/a:

Pierwsza to acentryczne tulejki, jak ją włoższysz taką zmianę otrzymasz ..


No o to mi chodziło :)

marcinek_89 - 2008-05-06, 14:15

Dzięki SmasherE30, wiec twierdzisz że te acentryczne tulejki pomogą mi przezwyciężyć mój problem :) A czy muszę te tulejki włożyć z obu stron (tnie mi tylko lewą opone)?

[ Dodano: 2008-05-07, 23:48 ]
Czy to jest ten element zaznaczony czerwonym kółkiem na poniższym zdjęciu?


Arturov85 - 2008-06-25, 23:03

podłącze sie pod temat chociaz nie wiem czy odpowiedni dział... otóż coś trzęsie moją śnieżką ( e34). pierw opis -> przy 60km/h słychać jakiś cykliczny dzwięk w kole ( pewnie przednim) przy dokładnie 85 zaczyna całe auto wibrowac nie do wytrzymania, wiec ale szybciej albo wolniej trzeba jechac ;) i teraz koła wywarzałem juz 3 razy wszystkie!!! jedna felga co prawda (alu) była spawana ale jeśli wyważona to chyba nie w tym problem. cóż polecacie zrobic ? zeby nie wydawac zbytnio kasy od razu na geometrie i mechaników, bo to zawsze w ostateczności ;) dzięki z góry za wszystkie odp.

pozdrawiam :bmw:

SmasherE30 - 2008-06-26, 00:10

Marcinek jeśli Ci tnie gumę z jednej tylko strony to znaczy że gdzieś przydzwoniłes i coś sie mechanicznie wygło. Za zbieżność tylnej osi odpowiedzialne są (tylko acentryczne, czyli nie seryjne) tuleje wahaczy. Na Twoim rysunku to taka wąska tulejka między 21Nm a twoim kókiem. To co zaznaczyłęś to tuleje całej belki tylnej, ważny element pod względem prowadzenia się tyłu, jak sa wywalone/urwane to tył pływa i moga występować stuki.

Artur co do Twojej przypadłości to jeśli masz niestandardowe felgi i otwór w feldze ma inną średnicę niż rant na piaście to powinieneś używać pierścieni centrujących. Jeśli więc miałeś te felgi wcześniej i wszystko było ok a wiesz ze były tam pierścienie centrujące to zobacz, może Ci wypadł któryś ... a może w wulkanizacji Ci nie założyli ... a jesli masz felgi dedykowane do tego modelu BMW którym jeździsz a koło masz wyważone to dalej może być coś z hamulcami, konkretnie z tarczą, bo od luzów na łożysku jest zwykle tylko hałas, wibracji nie ma...

marcinek_89 - 2008-06-27, 19:23

Raz jeszcze dzięki za odpowiedź SmasherE30, ale byłem ostatnio na geometrii. Na początku jednak zmierzyli mi normalnie zawias i okazało się że jest wszystko proste i w porządku. Jak na razie nic nie wymieniałem, kupiłem tylko drugie opony i będę obserwował czy cięcie opon dalej będzie występowało.
MAJSU - 2009-06-22, 10:34

Może ktoś zna jakiegoś dobrego fachowca od zbieżności w Warszawie ? Udało mi się znaleźć jedynie http://www.asko.net.pl/ ale to na drugim końcu miasta niestety a nie mam zbytnio czasu na przebijanie się przez korki. Jeżeli chodzi o cenę to powiedzieli mi 120zł.


DO MODA: MOŻNABY ZMIENIĆ TEMAT NA ZBIEŻNOŚĆ PRZEZ Ż BO INACZEJ SIĘ NIE DA ZNALEŹĆ GO PODCZAS WYSZUKIWANIA.

jackolus - 2011-02-14, 17:01

Zastanawiam się jak ustawić swoje auto. Raczej do jazdy na codziennie i do małych zabaw bokiem. Co do zbieżności to prawdopodobnie karzę ustawić jak w zwykłym e36 (mam Compacta z przerobioną belką z tyłu), chyba, że macie inne sugestie, propozycje.

Mam tylko kłopot z kątami pochylenia kół. Nie do końca mi wiadomo dlaczego, ale lewy przód ma większy negatyw od prawego przodu. Jak wiadomo w e36 jest bardzo łatwo zwiększyć negatyw, ale zmniejszyć już nie i mam pomysł żeby do prawego przodu dorzucić ten 1 stopień. Pytanie, czy nie będzie ścinało opon bardzo? Co do tyłu to tak wkręciłem śruby po przeróbce, że wyszło równo po 0,5 stopnia, ale czy może dorównać do przodu?

Auto jest obniżone dokładnie nie wiem ile, ale z 5 cm będzie.

Poniżej wklejam wynik pomiarów i jak sobie go otworzycie to post będzie jaśniejszy.


Lewy066 - 2011-02-15, 21:43

marcinek_89 napisał/a:
A co ja mam zrobić jeśli w E30 nie ustawia się kątów z tyłu jeśli tnie mi jedną opone od wewnątrz?


Przestań bokami latc po rondach ;P P

lato - 2011-02-15, 22:59

A auto miałeś robione, bo troszkę te wyniki dziwne jeśli wczytano w programie odpowiednie wartości właściwe.
Na początek zajmij się kątem wyprzedzenia zwrotnicy bo nie jest za dobrze. Doprowadź do serii i zastosuj pełną gumę lub poliuretan w wahaczu. Dla znacznej poprawy może być tuleja acentryczna. Jeśli chcesz jeszcze bardziej poprawić możliwości skręcania auta to zmień górne mocowania na te od M3 3,2. Robienie negatywu w pozycji jazdy na wprost jest przy ulicznej jeździe bez sensu. Nie chodzi o ścinanie gum ale o gorsze prowadzenie na wprost, gorsze hamowanie, aquaplaning. Przy takich nastawach jak podałem i ustawieniu negatywu na poziomie -0,5 będziesz panem zakrętów i micha będzie cały czas ucieszona :D
A tak BTW może ktoś wrzucić nastawy geometrii dla M3 3,2?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group