|
BEEMKA - KLUB BEEMKA KLUB |
|
TECHNICZNE - Przerabiamy visko na elektrowentylator
venom - 2009-12-01, 18:13 Temat postu: Przerabiamy visko na elektrowentylator Witam
Problem z chaczeniem smigla o chlodnice powrocil jednak.
Wiatrak zgubil juz dwa smigla a na chlodnicy widac juz slady otarc.
Nie wnikam dalej w temat visca - albo jest jakies dupiate (wnioskuje po tym ze nijak nie da sie wentylatora zakrecic tak jak ma byc) albo cos innego - nie wiem. Poduchy jak juz mowilem nowe sa.
Co bedzie potrzebne do przerobki?
Z tego co wiem:
wywalam wisko wentylator i oslone
Z przed chlodnicy wywalam ten tunel plastikowy
Wentylator klimy E32 E34 (czy sa takie same?)
montaz przed chlodnica (chlodnica to standart 440mm - czy bedzie to pasic?)
czujnik najlepiej w chlodnice (jaki?) ew dorobie jakis na kruccu
Jak najlepiej to podlaczyc tzn wynik ma byc taki ze maja byc dwa biegi bez override'a w kabinie (nie pale gum i nie driftuje)
Grzesiek2290 - 2009-12-01, 18:42
Wentylator klimy-zalezy chyba od silnika. Te 5 łopatkowe (czy tma ile) mają bodajże 270W i dają rade bez problemu. Do kupna za śmieszną kase
Przed chłodnicę wchodzi bez problemu.
Wykręcasz ramki lamp, nerki i wsuwasz. Miejsca wszedzie wystarczająco-w szerz, wzdłuż, na wysokość.
Ja mam czujnik na króćcu załączany przy ...eee 87* chyba i tylko jeden bieg (max) bo ten opornik przy wentylatorze jest uszkodzony.
Koniecznie rób obwód poprzez przekaźnik bo ja trochę polatałem "na krótką" i czujnik szlag trafił
Myślę że dobrą opcją będzie wentylator klimy i ori czujnik do tego i całe okablowanie pod to. Wtedy powinno chodzić na 2 biegach. Ale moge sie mylić...
venom - 2009-12-01, 18:59
szczerze to te dwa biegi moga byc troche na wyrost
przekaznik dac rozumiem miedzy plusa na czujniku a plusa wentylatora?
bo rozumiem ze miales plus pociagniety ten sam co zalaczal wentylator i dlatego czujnik sie zjaral?
Grzesiek - 2009-12-01, 19:31
przekaznik daj na obwodzie plusa a sterowanie (zalaczanie ) daj pod czujnik. tez Przymierzam sie do zastapienia viska ale ja planuje kupic zestaw z e36
venom - 2009-12-01, 20:18
dobra juz kumam
to tak jak przekaznik swiatel
tylko tutaj wlacznik swiatel to czujnik temperatury a zarowka to wentylator
teraz tylko jak podpiac minusy z czujnika i z wentylatora i mam jasnosc
Grzesiek czemu zakladasz od e36 - jaka roznica jest?
Grzesiek - 2009-12-01, 20:24
dyz jest bez przerobek ori wiatrak do ori chIodnicy z ori czujnikiem w chlodnicy
cos takiego http://moto.allegro.pl/it..._318_i_e36.html
P
Cypisek - 2009-12-01, 20:26
Jakiś czas temu założyłem wentylator elektryczny, tylko sterowanie mam z przycisku w kabinie. Chcę zrobić na czujniku tylko nie wiem gdzie by go wkomponować. W chłodnicy otwór na czujnik mam zaślepiony. Jakieś pomysły??
venom - 2009-12-01, 21:01
no tak ale ty masz 4ry cylindry
a ja 6 i nie wepchne tego tam
jakby ktos mial chwile i chec to niech rozrysuje co i jak podlaczyc zeby bylo jasne co gdzie i jak
rozumiem ze wentylator przed chlodnica zamocuje na jakichs dorobionych mocowaniach?
po wywaleniu tego plastikoewgo kanalu przed chlodnica chyba jest dosc miejsca na montaz.
a co do umiejscowienia czujnika to najlepiej mocowac na chlodnicy (chocby w Vag'ach jest na dole wkrecany czujnik. A jak juz na wezu to na dole (jesli tam sie zrobi za goraco wtedy cala chlodnica ma juz goracy plyn i zostanie schlodzony wentylatorem a nastepnie przeplynie przez czujnik i wylaczy go)
damian357357 - 2009-12-01, 21:21
Zacytuje kolege,,muche'' z forum, on u siebie w temacie wszystko opisał.
Sprawdzone sam podłanczałem według tego opisu wiatrak klimy z e39 i wszystko działa ok.
podlacznie do pradu
termoczujnik na chlodnicy 2-ie nozki : pod jedna podpinasz + z aku, druga laczysz z nozka nr 85 na przekazniku
przekaznik (sa 2 rodzaje na 5 i 4 nozki)
rozpiska przekaznika na 4 nozki
- 85 : j.w. do czujnika temp z chlodnicy
- 86 : masa - moze byc "-" na aku choc niekoniecznie
- 87 : "+" do zasilania silnika wentylatora - daj gruby kabel bo pobor pradu jest dosc duzy
- 30 : zasilanie "+" z akumulatora - gruby kabel j.w.
przy przekazniku na 5 nozek dochodzi jeszcze 87a ktore tutaj bedzie niepotrzebne - mozesz to zaizolowac lub szukac przekaznika na 4 nozki
mozna dac jeszcze bezpiecznik na kablu pradowym - ten do nozki 30 na przekazniku
bujan21 - 2009-12-01, 21:37
Ja u siebie montowałem taką modernizację ale bez większych problemów podszedł mi wentylator od.....kadeta... miałem akurat taki pod ręką. Dałem przez przekaźnik ale sterowanie mam jak cypisek z kabiny. Ale mam plan żeby termowłącznik wkomponować w dolny wąż od chłodnicy rurkę z przyspawanym gwintem (nakrętką?) na czujnik. Tylko ja mam m40 i tam jest sporo miejsca na kombinacje
Yabi - 2009-12-01, 22:03
Tak szukałem i na forum było troszkę o wentylatorach elektrycznych zamiast visco http://beemka-klub.pl/for...ight=wentylator
Grzesiek - 2009-12-01, 22:10
a to pardom .
Grzesiek2290 - 2009-12-01, 22:45
Robiłem na krótko i "-" dałem na czujnik - po najprostszej linii oporu bo nie chciało mi się bawić
Planuje zmianę chłodnicy na ta dieslowska i jak nie będzie miała miejsca na czujnik to maznę to na czarny mat żeby nie rzucało się w oczy i podłączę z przekaźnikiem
Piotrek325 - 2009-12-01, 23:38
ja proponuje jednak zrobic wlacznik w kabinie. z doswiadczenia wiem ze sie przydaje.
sytuacja jest taka. mam m20. chlodnice najwieksza jaka wychodzilo tzn od wersji tropiklanej. do tego czujnik dwu temperaturowy w chlodnicy. przy jezdzie szybkiej/ostrej ale jezdzie, wentylator nie wlaczy sie wogole, ale w miescie jak rano sie np. jedzie do warszawy i stoi podziwiajac kolumne smachodow przed toba za toba i obok ciebie, to moj silnik nagrzewa sie znacznie, tzn temp. wychodzi na czerwone pole , wlacza sie wentylator, schodzi do 3 kreski i tak w kolko. dlatego dobrym rozwiazaniem jest podlaczyc sobie "guzik" na pierwszy bieg wentylatora, i w koreczku sobie wlaczac.
(skad sie bierze to ze samochod sie nagrzewa az tak bardzo?, ano czujnik temp kompa/zegarow jest przy pompie wody, a czujnik od wlaczania sie wentylatora w chlodnicy, stad albo zastowac czujnik wlaczajacy przy nizszej temp, albo taki zabieg jak ja posiadam
z tego co wiem m20 lubi pekac, a takie skakanie temperatura, napewno mu nie wychodzi na dobre.
venom - 2009-12-02, 08:03
no to moze zamontowac czujnik nw wezu gornym od chlodnicy...
U mnie sprawa jest cokolwiek dziwna z tym wiskiem
temp trzyma sie stale jedna kreske nizej od pionu (wyjdzie moze o 2mmm jak gdzies dluzej stoje na wolnych - typu korek np)
Nie moge zalozyc smigla tak jak w instrukcji (chaczy o trzpien na ktorym powiino byc kolo od wspomy (wspomy brak)
Zalozylem od zewnetrznej strony wiska na dystansach i teraz ma moze z 1cm do tego trzpienia
Ale juz dwie lopaty poszly a na chlodnicy od strony pasazera jest slad po otarciu.
Poduchy nowe i teraz wez czlowieku szukaj rozwiazania
Jedyna obserwacja to to ze najczesciej dzieje sie to w momencie ostrzejszej jazdy...
Yabi - 2009-12-02, 09:23
A może podpasowało by śmigło od TDS-a co?
Czy aktualnie masz wiatrak orginalny czy zamiennik firmy Topran?
Bambus 3.. - 2009-12-02, 10:51
Co do wentylatorów:
Wentylator z e34 e32 z M30 ma moc 250W (OE 64541374001)
Taki z e46 330d 270W (OE 64546905076) a od marca 2003 nawet 450W (OE 64546922554)
Ja ma tak:
Wentylator e46 330D, wywalony sterownik przez co lata cały czas na drugim biegu
Czujnik temperatury, który załacza wentylator przy 92 stopniach i rozłącza jak temp zejdzie do 87 stopni, umieszczony w rurce z dospawaną nakrętką w wężu idącym od głowicy do chłodnicy.
Dlaczego w górym wężu , a nie w dolnym? Żeby pracował wtedy gdy jest otwarty cały obieg płynu po otwarciu termostatu
Dodatkowo mam zamontowany awaryjny przęłącznik w kabinie, którego i tak nie używałem jak narazie bo "automat" czyli czujnik dwubiegunowy działa bez zarzutu.
Mozna zaadoptować taki np. od forda escorta diesla
Auto e30 M30B35
Pozdro
Co do wisco...
Ja miałem taki problem bardzo dawno temu, jak miałem założone wisco z e30 a wiatrak na dystansie własnie z jakiejś e34 .
Normalnie było spoko ale przy ostrzejszej jeździe wiatrak wpadał w nienaturalne turbulencje az dotykał prawie chłodnicy.
Na dystansie tak sie moze dziać niestety. Jak załozyłem normalny ori wszystko było spoko.
Grzesiek2290 - 2009-12-02, 17:36
Ja mam czujnik 87 na wyjściu chłodnicy i mi załączało wentylator przed 3 kreska ,a gasł gdzieś w połowie.
I tez nie w każdym korku się załączał.
gatun0 - 2009-12-02, 17:52
dokładnie , czujnik powinien być na górnym wężu lub na górze chłodnicy .
Piotrek325 - 2009-12-02, 21:56
ja mam specjalne miejsce na czujnik w chlodnicy, i tam mam czujnik, ale faktycznie lepiej by bylo go miec w gornym wezu. wtedy szybciej by sie zalaczal wentylator.
venom - 2009-12-03, 00:13
Yabi napisał/a: | A może podpasowało by śmigło od TDS-a co?
Czy aktualnie masz wiatrak orginalny czy zamiennik firmy Topran? |
wentylator jest ori bmw
11 lopatowy (no teraz juz 9cio)
CO ciekawe dostalem wentylator z e30 razem z chlodnica 9cio lopatowy i jest duzo grubszy i juz zupelnie tam nie pasuje
tak jak mowie ani jednego nie moge zalozyc tak jak w instrukcji jest (czyli przykrecony miedzy blokiem a wiskiem - zawsze haczy o trzpien dolnego kola pasowego
Najchetniej pozbylbym sie porblemu czemu sie tak dzieje ze dotyka chlodnicy
Najpierw byly poduszki to wymienilem i rzeczywiscie jedna byla padnieta (ta od pasazera - i juz myslalem ze bedzie ok)
teraz juz mam mysli ze to moze chlodnica pochyla sie przy przyspieszaniu i nadziewa sie na smiglo - wprawdzie siedzi na dole na "uszach" i z gory jest zakrecona blokada ale dodatkowo juz przyciagnalem ja do pasa trytytkami (lapie sie juz wszelkich sposobow) bo miala moze ze 3-4mm luzu
gawlak01 - 2009-12-03, 17:13
Witam wiecie moze jak poprawic ogrzewanie w e30 1.8 mam problem gdy temperatura spadnie ponizej -5 auto grzeje sie z 30 min a gdy stoje to zbyt szybko ok 10 min wymienilem termostat ale gdy stoje w korkach to temperatura przekracza 90 stopni a gdy rusze to spada prawie do zera a ja mam tylko szron na nosie jak ktos mial juz taki problem to bardzo prosze o ratunek co z tym zrobic.A 2 sprawa to mam amortyzatory ze sprezynami zalozone kupilem od kolegi prawie nowe on zaliczyl dzwon i rozebral BMW na czesci slyszalem ze sa 2 rozne srednice amortyzatorow i trzeba je zmierzyc ale jak wymieniam calosc to chyba nie trzeba mierzyc jak myslycie? PROSZE O SZYBKA ODPOWIEDZ
kamil.k - 2009-12-03, 20:26
jakby mi wskazówka od temperatury miała tak skakac do czerwonego pola albo trzeciej kreski to bym chyba predzej zawału dostał niż gdzies dojechał bo bym sie gapił na wskazówke i rozmyslał czy wentylator sie właczy czy sie nie właczy
mam juz trzecie m20 z wiskoza i wskazówka zawsze po nagrzaniu stoi pionowo niezależnie czy stoje w korku czy nie wiec jak komus wiskoza rozwala chłodnice to ma cos nie tak bo dystans miedzy chłodnica a wiatrakiem jest ponad 2cm i nie bardzo mi sie chce wierzyc żeby wisco sie tak wygieło i dotykało do chłodnicy
MARAS - 2009-12-03, 23:40
gawlak01 napisał/a: | Witam wiecie moze jak poprawic ogrzewanie w e30 1.8 mam problem gdy temperatura spadnie ponizej -5 auto grzeje sie z 30 min a gdy stoje to zbyt szybko ok 10 min wymienilem termostat ale gdy stoje w korkach to temperatura przekracza 90 stopni a gdy rusze to spada prawie do zera a ja mam tylko szron na nosie jak ktos mial juz taki problem to bardzo prosze o ratunek co z tym zrobic.A 2 sprawa to mam amortyzatory ze sprezynami zalozone kupilem od kolegi prawie nowe on zaliczyl dzwon i rozebral BMW na czesci slyszalem ze sa 2 rozne srednice amortyzatorow i trzeba je zmierzyc ale jak wymieniam calosc to chyba nie trzeba mierzyc jak myslycie? PROSZE O SZYBKA ODPOWIEDZ |
1)co do skoków temaperatury
- czy po wymianie termostatu czy napewno prawidłowo odpowietrzyłeś układ chłodzenia?
częstym powodem jest powietrze w ukadzie chłodzenia
-Jaki termostat zamontowałeś NOWY czy nowy ale używany? Jakiś zamiennik czy ori?
z zamiennikami jest różnie 1na10 działa prawidłowo ( temp. otwarcia zamkniecia) i wytrzymują góra 2 sezony
-pompa wody pasek nie jest za luźny? może pompa się powoli kończy lub już się skończyła i wirnik lata luźno dopiero przy większych prędkościach jakoś załapuje lub jest już tak skorodownay ze tłoczy płyn tylko na wyższych obrotach a na niższych poprostu ją miesza
2)Co do amortyzatorów to poszukaj na forum wąska 45mm i gruba laga 51mm ale tym mniej bym się przejmował jak tym z czego są te Mcpersony z sześcio czy cztero garowca? jak z szóstki to sprężyny będą twardsze i twoja Baśka będzie stała z zadartym nosem do góry jak motorówka.
TomeX500 - 2009-12-04, 11:46
Co do urywających się łopat... Sprawdź jeszcze poduszkę skrzyni biegów.
venom - 2009-12-05, 11:10
wlasnie zmienilem poduszki od skrzyni - te z tylu skrzyni dwie.
wynik przed chwila zabilem druga chlodnice - dostala u gory i od strony pasazera.
wentylator jest w strzepach - zostalo chyba 7 lopat z 11stu.
jakby ktos mial jakis pomysl to chetnie poslucham
ja widze to tak
albo wentylator byl do
albo jest jeszcze jakies inne mocowanie skrzyni oprocz tych dwoch kostek z tylu
albo wisko jest jakies niewiadomo skad i nie pasuje (bo nie moge zalozyc wentylatora tak jak trzeba - nie pasuje i chaczy o trzpien kola pasowego na dole
jakby co to kupie wentylator do 2.0 i chlodnice 440mm
Ps rece juz zaczynaja opadac
Edit
juz chyba wiem co jest
wisko wg mnie mam jakies inne
jakby mi ktos mogl u siebie zmierzyc grubosc wiska (z trzpieniem mocujacym i bez)
to bede bardzo wdzieczny
ew jakis link allegro jakie wisko polecacie kupic
MCGUMA - 2009-12-28, 18:29
czy ktos ma jeszcze termowłącznik u siebie i zdaje to egzamin??Ja mam zamiar zastąpić wisco termowłącznikiem w e30 m50b25,kupiłem dwu zakresowy 85-80,92-82.Mam zamiar podpiąć to pod ori wentylator klimy.
Chłodnice mam od e28 535i,zda egzamin???
Grzesiek2290 - 2009-12-28, 18:40
Generalnie nie upalając to myślę że przy tej chłodnicy wentylator będzie naprawdę rzadko się włączał
Lewy066 - 2011-05-14, 12:27
Witam wszystkich.
Zamontowalem wentylator elektryczny z ASTRY G (pchajacy powietrze na chłodnice) przed chłodnica. Wkreciłem czujnik termiczny z BMW e36 Compact w chłodnice (tam gdzie jest oryginalnie). Wyglada to tak ze włacznik włacza I bieg ale temperatura jest juz za połowa. Potrafi dojść do 3/4 skali i nie załacza II biegu. Sprawdzałem czujnik napewno działa i ząłacza oba biegi (tak samo jak wentylator) 2 bieg wentylatora oprócz czujnika termicznego podłaczony mam dodatkowo na właczniku w kabinie. Czy powinienm zrobić przejsciówke na czujnik na węzu od silnika do chłodnicy (zeby załacał sie wczesniej wentylator czy nie ma to najmniejszego znaczenia???? Czy ktos ma jakies sugestie??
Piotrek325 - 2011-05-15, 10:34
mialem identyczny problem, rozwiazaniem jest:
* czujnik o innych progach
* zamontowanie czujnika przed termostatem
* uszkodzony termostat
kemot324 - 2011-05-15, 17:13
A czy masz to połączone na przekaźnikach? Bo termowłącznik od klimy wkręcony w chłodnice nie wytrzyma bezpośrednio obciążenia wentylatora.
Lewy066 - 2011-05-16, 10:23
tak. Mam 2 przekaxniki.. na kazdy bieg wentylatora odrebny przekaźnik bo moc wioatraka jest taka że przeciąg robi.
Co do włacznika termicznego... mam go wkreconego w oryginalne miejsce w chłodnicy czyli przy prawej lampie.
Nie wiem jakie ma stopnie załaczania ale jest juz zdecydowanie za późno jak sie uruchamia. Termostat mam wsadzony nowiótki. Ma moze 30km przejechane. Obieg sie otwiiera ale mam wrazenie ze pompa wody nie daje rady. Czy jest szansa że spierniczyła sie pompa?? Była wymieniana na nowa SKL jakies pół roku temu. Jak sprawdzic działanie pompy wody bez jej demontazu?? Ma ktos jakis pomysł.
kemot324 - 2011-05-16, 21:51
Musisz popatrzeć w zbiorniczek, czy przelewem leci ciągły nie przerwany strumień.
Cash - 2011-05-16, 22:34
Witam, od dwóch dni jestem posiadaczem mojego pierwszego BMW, jest to BMW E30 320i.
Mam mały problem, mianowicie temperatura przy normalnej jeździe jest kreske poniżej normy (Termostat?) a zdarza się, że rośnie sporo ponad i wtedy albo otwarta maska i jazda albo dłuższy postój. Zauważyłem, że gdy się grzeje wiatrak od chłodnicy stoi dęba albo kręci się bardzo powolutku. Już 2 czy 3 razy zdarzyło się tak, że temperatura w górę a wiatrak objawy jak wyżej.
W związku z tym mam pytanie - czy to wina przycinającego się visco ? Czy może czujnika temperatury który wentylatora nie załącza ?
Pytam, ponieważ jeżeli to visko to chyba będę chciał przerobić na elektryczny, no chyba że macie jakąś inną teorie odnośnie niezałączającego się czasem wiatraka.
Z góry dzięki za pomoc, pozdrawiam!
Lewy066 - 2011-05-17, 10:30
CASH to na 100% wisko. Wymień i powinno ustapic. Sprawdx tylko poziom płynu i zobacz czy wogóle masz termostat...
[ Dodano: 2011-05-17, 11:32 ]
kemot324 napisał/a: | Musisz popatrzeć w zbiorniczek, czy przelewem leci ciągły nie przerwany strumień. |
Na wolnych obrotach praktycznie wcale nie leci.. jak podkrece powyzej 2000/obr na min to cos tam zaczyna delikatnie... obstawiam pompe. Dzisiaj kupuje nowa i trudno trzeba rozbierac rozrząd ((
Cash - 2011-05-17, 11:58
Wiem, że trochę zboczę z tematu ale jeszcze mam jedno pytanie odnośnie chłodzenia naszych bawarek. Mianowicie - odkryłem jakiś dziwny 'patent' w mojej buni. Od zbiorniczka płynu chłodzącego odchodzi jeden mały wężyk (mała średnica) który wchodzi w butelke wciśniętą między w.w. zbiorniczek a atrape. W butelce znajduje sie borygo (pewnie ścieka), w każdym razie domyślam się że raczej z fabryki tak nie wyszlo. Gdzie prawidlowo powinien iść mały wężyk odchodzący od zbiorniczka płynu wyrównawczego ?
Z góry dzięki
Artur C. - 2011-05-17, 16:01
Powinien iść w nadkole.
Lewy066 - 2011-05-19, 09:56
wywaliłem termostat i założyłem spowrtotem wisko... testuje...
Cash - 2011-05-19, 12:40
Znalazłem przyczynę. Obudowa wentylatora blokowała visko Zdjąłem ją i teraz lata jak ta lala. Fakt faktem podczas jazdy jest niedogrzany, na postoju osiąga 90 stopni+ i wtedy visco juz lata jak szalone. Może termostat ? ;o
pocisk997 - 2011-09-27, 18:37
Panowie, Mam pytanie, gdzie lepiej umieścić termowąłcznik? Na wyjsciu z chlodnicy wydaje się lepiej, ale czy napewno?
Do tego pytanie, jakie ma mieć własności temperaturowe ten włącznik?
Silnbik to m42 , gdzieś obiło mi się o uszy, że 80-88 , czy taki powinien być?
|
|