BEEMKA - KLUB
BEEMKA KLUB

TECHNICZNE - Jaki Olej E30

cyberbks - 2011-01-05, 19:34
Temat postu: Jaki Olej E30
Witam, mam E30 z 89 roku. Poprzedni właściciel lał do niego Shell Helix 15w40 mineralny. Mam pytanie czy lać ten sam olej dalej czy go zmienić na lepszy i czy nic sie nie stanie o innego oleju. Prosze o rade. Dzieki
Cypisek - 2011-01-05, 20:17

Śmigaj dalej na takim. Możesz przebierać w mobilach, castrolach itp ale tylko 15w40.
Łukasz - 2011-01-07, 09:01

Shell jest spoko. Obojętnie jaka marka, bylebyś często zmieniał - co 10-12 tysięcy.
Cypisek - 2011-01-07, 09:36

Łukasz napisał/a:
co 10-12 tysięcy.


lub raz do roku.

cyberbks - 2011-01-07, 11:33

Ok dzięki za uwagi ;]
Łukasz - 2011-01-07, 12:42

Cypisek napisał/a:
Łukasz napisał/a:
co 10-12 tysięcy.


lub raz do roku.


ja zmieniam zawsze 2x w roku - wiosna (po zimie) i jesień (przed zimą). To nie jest jakiś mega wydatek, a zawsze wiem, że motor ma świeżą kąpiel :)

Lewy066 - 2011-01-07, 12:58

a czy 10w40 mozna stosowac?? Czy nie za bardzo??
Łukasz - 2011-01-07, 13:24

http://www.valvoline.pl/s..._valvoline.html
Lewy066 - 2011-01-07, 14:03

w sensie ze mozna ;) ))
upbeat - 2011-01-07, 14:09

jak to m40 i właściciel lał 15w40 to szykuj się na wymianę rozrządu :twisted:
Lewy066 - 2011-01-07, 14:22

w sensie wałka....
a do m20 co polecacie??

maju e30 - 2011-01-07, 14:42

Jeżeli chodzi o silniki m20 to Quaker sate 20w50 minerał lub Royal Purple 20w50 całosezonowy olej najwyższej klasy full syntetyczny, płynie od poczatku pracy silnika i zapewnia najwyższą ochrone w każdych warunkach... innego oleju oleju nigdy bym nie wlał, ale to tylko moje zdanie :-)
Lewy066 - 2011-01-07, 14:57

ja kiedys słysząłem że to starego typu silnik i tam nie powinno zaleać sie nic innego jak 15w40
Łukasz - 2011-01-07, 15:17

maju e30 napisał/a:
Jeżeli chodzi o silniki m20 to Quaker sate 20w50 minerał lub Royal Purple 20w50 całosezonowy olej najwyższej klasy full syntetyczny, płynie od poczatku pracy silnika i zapewnia najwyższą ochrone w każdych warunkach... innego oleju oleju nigdy bym nie wlał, ale to tylko moje zdanie :-)

silnik m20 został stworzony do pracy na oleju takim jaki był w owym czasie dostępny. Często wymieniany minerał świetnie zda egzamin.

maju e30 - 2011-01-07, 15:22

Tak, tak... ale minerał i pół syntetyk zostawia nagary a dobry full syntetyk nie 8-) Ja wymieniam oliwkę od 5 do max 10 tyś km i zawsze trzymam tą zasade. Koszt niewielki ale warto.
Lewy066 - 2011-01-07, 15:22

własnie dokładnie to samo słyszałem.
Łukasz - 2011-01-07, 16:24

maju e30 napisał/a:
Tak, tak... ale minerał i pół syntetyk zostawia nagary a dobry full syntetyk nie 8-) Ja wymieniam oliwkę od 5 do max 10 tyś km i zawsze trzymam tą zasade. Koszt niewielki ale warto.


Kolego sympatyczny, nie ma na tym forum osoby, która ma e30, e28, e36 od nowości, jako pierwszy właściciel, a więc jeżeli ktoś wcześniej lał olej mineralny, a tak zapewne było, a Ty po pewnie około 300 tysiącach przebiegu wlejesz syntetyk, to co się stanie? Syntetyk wypłucze nagary...i....resztę sobie dopowiedz.

Ja wymieniem olej co około 6 tysięcy. Leję półsyntetyk, bo takim olejem silnik był zalany kiedy kupiłem auto. I wolę lać często taki olej niż eksperymentować....

maju e30 - 2011-01-08, 00:58

...kolego sympatyczny, olej o którym mówie to sprawdzony produkt i wiem jak działa z własnego doświadczenia, dlatego go polecam :)
MAJSU - 2011-01-08, 14:56

Łukasz napisał/a:
maju e30 napisał/a:
Tak, tak... ale minerał i pół syntetyk zostawia nagary a dobry full syntetyk nie 8-) Ja wymieniam oliwkę od 5 do max 10 tyś km i zawsze trzymam tą zasade. Koszt niewielki ale warto.


Kolego sympatyczny, nie ma na tym forum osoby, która ma e30, e28, e36 od nowości, jako pierwszy właściciel, a więc jeżeli ktoś wcześniej lał olej mineralny, a tak zapewne było, a Ty po pewnie około 300 tysiącach przebiegu wlejesz syntetyk, to co się stanie? Syntetyk wypłucze nagary...i....resztę sobie dopowiedz.


I co się stanie ? Wybuchnie ?


Jeżeli chcesz zalać pół-syntetyk to odradzam Shella, Mobila i Castrola - najsłabsze pół-sytetyki w swojej klasie. Zainwestuj np. w Liqui Moly albo Valvoline.

Tyle o olejach było a niektórzy dalej klepią mity z lat 80tych.

Seta1987 - 2011-01-12, 19:58

co do silnika m20b25 to powiem tak złożyłem takowy silnik z nowych części od podstaw wszystko nowe kosztowna operacja ale fajny efekt zalałem pełnym syntetykiem i malina drugi rok ziomek lata olej wymieniał na syntetyk teraz zalał go minerałem 10w40 efekt końcowy wałek rozrządu i reszta bebechów dzwoni :] Z własnego doświadczenia wiem, że dla m20 minerał to zabójstwo jest za gęsty na zimnym silniku zapalimy wystarczy, że wałek jeden obrót zrobi na sucho przy rozruchu a po pewnym czasie wałek i dźwigienki się zacierają ;/ osobiście odradzam mineralnych olei do bmw :!: zdarza sie, że poprzedni właściciel leje minerał bo silnik jest stary i wogóle ale ja zawsze i tak wg. własnej oceny dobieram olej do silnika po przejściu z minerału na syntetyk albo inny rzadszy polecam pilnować wycieków oleju ponieważ uszczelki mogą być wypracowane i niekoniecznie szczelne na rzadkim oleju :tak:
MAJSU - 2011-01-12, 20:18

Seta1987 napisał/a:
co do silnika m20b25 to powiem tak złożyłem takowy silnik z nowych części od podstaw wszystko nowe kosztowna operacja ale fajny efekt zalałem pełnym syntetykiem i malina drugi rok ziomek lata olej wymieniał na syntetyk teraz zalał go minerałem 10w40 efekt końcowy wałek rozrządu i reszta bebechów dzwoni :] Z własnego doświadczenia wiem, że dla m20 minerał to zabójstwo jest za gęsty na zimnym silniku zapalimy wystarczy, że wałek jeden obrót zrobi na sucho przy rozruchu a po pewnym czasie wałek i dźwigienki się zacierają ;/ osobiście odradzam mineralnych olei do bmw :!: zdarza sie, że poprzedni właściciel leje minerał bo silnik jest stary i wogóle ale ja zawsze i tak wg. własnej oceny dobieram olej do silnika po przejściu z minerału na syntetyk albo inny rzadszy polecam pilnować wycieków oleju ponieważ uszczelki mogą być wypracowane i niekoniecznie szczelne na rzadkim oleju :tak:


Minerał w lato da radę jeżeli będziemy jeździć jak emeryt.

Łukasz - 2011-01-13, 09:32

Seta1987 napisał/a:
co do silnika m20b25 to powiem tak złożyłem takowy silnik z nowych części od podstaw wszystko nowe kosztowna operacja ale fajny efekt zalałem pełnym syntetykiem i malina drugi rok ziomek lata olej wymieniał na syntetyk teraz zalał go minerałem 10w40 efekt końcowy wałek rozrządu i reszta bebechów dzwoni :] Z własnego doświadczenia wiem, że dla m20 minerał to zabójstwo jest za gęsty na zimnym silniku zapalimy wystarczy, że wałek jeden obrót zrobi na sucho przy rozruchu a po pewnym czasie wałek i dźwigienki się zacierają ;/ osobiście odradzam mineralnych olei do bmw :!: zdarza sie, że poprzedni właściciel leje minerał bo silnik jest stary i wogóle ale ja zawsze i tak wg. własnej oceny dobieram olej do silnika po przejściu z minerału na syntetyk albo inny rzadszy polecam pilnować wycieków oleju ponieważ uszczelki mogą być wypracowane i niekoniecznie szczelne na rzadkim oleju :tak:


silnik m20 był projektowany w czasach, kiedy nie było takich jak dziś syntetyków. Powód dzwonienia niekoniecznie bezpośrednio jest związany z olejem. Miałem dwa m20 i nie miałem takich problemów. Były zalewane minerałem, ale wymiana była co około 6 tysięcy. Także Twoja teoria nie jest trafna moim zdaniem. To tak jak lanie pb98 do silnika przystosowanego do 95 i twierdzenie, że tak jest o niebo lepiej.

maciek e30 - 2011-01-13, 10:59

Ja mam zalany 15w40 castrola w m20 zrobiłem prawie 40tyś ,autko chodzi jak złoto od zmiany do zmiany nie dolewam a zmieniam co 9000tyś
Seta1987 - 2011-01-13, 22:37

silnik m20 był projektowany w czasach, kiedy nie było takich jak dziś syntetyków. Powód dzwonienia niekoniecznie bezpośrednio jest związany z olejem.

Zgadzam się z tym ale nowsze oleje mają inną lepkość inaczej reagują na temperatury a metale zastosowane w silnikach spalinowych za bardzo się nie zmieniły tylko oleje mają leprze właściwości i lepiej pracują. To są moje osobiste spostrzeżenia a zeby zjadłem już na nie jednym m20 ;)

[ Dodano: 2011-01-13, 22:41 ]
dodam że moje m20 używane są w niekonwencjonalny sposób ponieważ jeżdżą do przodu do tyłu jednym bokiem i drugim bokiem po prostu dostają w du*p*e i jak narazie żaden m20 który miałem mnie nie zawiódł a na 60Litrach pb95 m20b25 robie 200km średnio i jak mówie nic się nie dzieje opony tylko lecą :jupi:

maroFX - 2012-11-21, 10:41

Witam,
chciałbym zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw:
- dopasowanie oleju do technologii wykonania silnika. Silniki takie jak M20, M40 to konstrukcje leciwe. Części frezowane i toczone były z innymi standardami niz obowiązują dzisiaj w silnikach bo takie były obrabiarki numeryczne(czytaj: mniej dokładne). W związku z czym pasowanie elementów jest inne i silnik po wielu latach może mieć znaczne (jak na dzisiejsze standardy) luzy na panewkach. BMW od nowości dla tych silników (z reszta innych również) zalecał olej mineralny 15W40 (czytaj w instrukicji)! Nie są to zalecenia wyssane z palca, z resztą inżynierowie wówczas dobrze wiedzieli co robią :)
- Mało osób wie co oznacza klin olejowy i leje olej jaki popadnie do silnika, bo ktoś tam polecił bo coś tam wyczytali. Tymczasem panewki wymagają bardzo konkretnej gęstości i lepkości oleju aby klin powstał. Klin olejowy powstaje po wtłoczeniu oleju do przestrzeni miedzy wałem a panewką i stanowi jedyne "łożyskowanie wału". Grubość filmu olejowego oczywiście jest zmienna bo wpływa na to a)praca obciążonego silnika i wszystkie siły promieniowe b) grawitacja. Jeżeli mamy już silnik z przebiegiem 200tys. i zalejemy "cudowny nowoczesny" olej full syntetyk małej lepkości klin nie powstanie bo olej najnormalniej w świecie wypłynie z panewek. To co tam zostanie nie wystarczy by "uniesć" wał i stad bardzo szybka droga do zatarcia powierzchni ślizgowych. Potem pojawią sie tematy: dzwoni mi silnik, klekoczązawory :wink: Gęsty olej nie dość, ze zostaje w przestrzeniach to dodatkowo usprawnia prace hydrauliki w głowicy.

W moim E30 mam już trochę uszkodzony wałek rozrządu i krzywki. Miałem jakiś stary nieznany olej (po poprzednim właścicielu) i silnik zawsze klekotał kilka minut po rozruchu. Poczytałem zalecenia producenta :) Po generalnym czyszczeniu i przeglądzie silnika zalałem 15w40 i problem zniknął całkowicie. Nawet gdy auto stoi tydzień hydro-regulatory trzymają ciśnienie i nic absolutnie nie klepie przy starcie. Nie szkodzi, ze silnik musi trochę się nagrzać, a zimny olej bywa gęsty. Przynajmniej wiemy ze ten olej jest na miejscu.

Podsumowując: do starych silników, gdzie są i będą coraz większe luzy na panewkach lejemy oleje gęste mineralne (zalecany 15W40) lub ewentualnie półsyntetyk, ale o tej samej gęstości i lepkości. Nie zmieniajmy technologii sprzed lat na siłę bo tylko zaszkodzimy!

Rafał - 2012-12-11, 01:32

Ja kolego nie zmieniłem oleju od 48 tysięcy kilometrów i tez uważam, że stary lepszy niż nowy :)
Łukasz - 2012-12-11, 10:51

Rafał napisał/a:
Ja kolego nie zmieniłem oleju od 48 tysięcy kilometrów i tez uważam, że stary lepszy niż nowy :)


brakowało mi Ciebie tutaj :D

Rafał - 2012-12-11, 11:36

Ja pierdole Łukasz
Zmieniasz olej czy trzeba z tobą chodzić ?

Łukasz - 2012-12-12, 16:43

trzeba chodzić :beer:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group