BEEMKA - KLUB
BEEMKA KLUB

OFFTOPIC MOTORYZACYJNY - Eta - pierwsze wrażenia z jazdy

Pancin - 2004-11-14, 23:44
Temat postu: Eta - pierwsze wrażenia z jazdy
W końcu dopadłem świeżo zakupione auto. Przechodziło dzisiaj chrzest bojowy w moich bardzo niewprawionych do RWD rękach na kieleckim torze wyścigowym. Jestem w szoku. :shock: Pełen respect dla jeżdżących tym autem zimą. Ale po kolei:

Droga na tor przebiegała całkiem spokojnie, wręcz emerycko. Podróżowałem oglądając wskazówkę ekonomizera. Ku mojemu zdziwieniu w przeciwieństwie do 324td, którym porusza się mój ojciec, etka nie pozwalała wskazówce wychylać się poniżej 8l. Cały czas 10 i więcej. Nie wiem na ile wiarygodne są wskazania tego przyrządu, ale ekonomicznie to to nie wyglądało. Z tego to powodu nie poganiałem jakoś szczególnie. Wolałem zostawić pokarm dla koników na inny wybieg.

Wjazd na tor, pogadanka z kolegami. W sumie pierwsza beta w klubie, każdy o coś pyta. Ale jakoś nie miałem ochoty na gadanie. Trzeba było potestować możliwości nowego nabytku. Krótka jedynka, potem dwójka, pierwszy zakręt i nieudana próba przejechania go bokiem, zakończona efektownym "bączkiem". W końcu pierwszy raz w RWD. Ale, że z natury szybko się nie poddaję pozostaiwiłem duże ilości gumy na tym łuku, aż w końcu zaczęlo mi to jakoś wychodzić. Potem przyszedł czas na testy w ciasnych zakrętach toru kartingowego. Ilości piruetów jakie wykręciłem chyba nikt nie policzył. Po wielu próbach, z bolącymi rękami od ciągłego machania kierownicą (moja Etka nie ma wspomagania) zacząłem przejeżdżać slajdami sekwencje zakrętów. Nigdy wcześniej nie miałem takiej frajdy z jazdy autem. Poprostu rewelacja. Zakochałem się w tylnym napędzie. A ETA do takiej zabawy jest niesamowita. Bałem się, że nie da rady tym się fajnie ślizgać, w końcu moc przeciętna, ale zostałem bardzo miło zaskoczony. Pierwszego biegu można użyć tylko do ruszania. Auto ma wręcz niewiarygodne kopnięcie z bardzo niskich obrotów. Postawienie go bokiem na drugim, a czasem nawet trzecim biegu nie stanowi żadnego problemu. Czad na maksa. Aż się boję pomyśleć co będzie jak przybędzie jej jakieś 80 - 100KM. Trzeba będzie parę dyfrów na zapas zakupić. :D

pozdrawiam, jeszcze zszokowany dzisiajszymi emocjami

Łukasz - 2004-11-15, 12:45

Coś te Et-ki na naszym forum się jakoś popularne zrobiły :D Ale to chyba dobrze, bo to ciekawy motorek...Dalszych tak udanych wrażeń! A mocy przy niskich obrotach Ci zazdroszczę, ja się muszę trochę nakręcić...1.8 M40 i tylko 162 Nm.... :oops:
Pozdro

Pancin - 2004-11-15, 14:05

SmasherE30 napisał/a:
Moje 2,0 ma tylko 2 Nm więcej :roll:


Poczekaj do wiosny jak wyprowadzę turboetę. Zobaczymy jaki wtedy momencik będzie. :D

Anonymous - 2004-11-15, 14:12

na jakiej turbinie chcesz ta turbo-ete skladac?
jakie tloki? jaki wal? jaka glowica?

z moich prob wyciagnalem pare wnioskow:

- seryjny wal i korby mozna o kant :cenzura: rozbic
- seryjne tloki dowidzenia przy wiekszym cisnieniu (powyzej 0,6-0,8 bara)
- seryjna glowica to pomylka, pomysl nad AMC, w poslce kompletna glowica AMC to wydatek 2800zl - 6 tygodni trzeba czekac, mi zostalo jeszcze tylko 4 :-) ))))))

jakbys mial ciekawe pomysly z eta to dawaj na prv

ja swoje ete bez turba zamierzam dociagnac do 280KM, i wierzcie mi lub nie ale to zrobie :-) )))))

slawo - 2004-11-15, 15:20

Co do spalania to sie nie zgodze :) U mnie ekonomizer przy 90 km/h siedzi na 6litrach,czasem lekko mniej,przy 120 jest na 8 przy 140 udaje sie tez 8-9,ale to zalezy :)
Co do latania bokiem to fakt- trzeba sie przyzwyczaic,na mokrym bedziesz mial frajde :)

Gixer - 2004-11-15, 15:59

Do chodzenia bokiem wlasnie moment obrotowy jest najwazniejszy a nie moc.Ja zwyklym dizlem bez turbo przejezdzam ronda bokiem rzucajac auto z gazu na dwojce a na mokrym to juz nie mowie.Teraz tylko czekam na snieg.Pzdr!
Kalina - 2004-11-15, 16:03

jim nie wierze nawet w pol co mowisz .mialem ete z glowica od 2,5 walkiem schricka , i przesterowanym komputerem wyciagniete bylo 190 km i mysle ze to wszystko co sie da, jedynie jeszcze zachipowac taki motor moze by cos dalo . samochod zaczynal jechac dopiero od 5500/obr/min max predkosc 240 km/h tyle jechalem . po co sie bawic w takie bzdury i wydawc tyle chajcu nie lepiej wstawic 3,5 litra duzo nizszym kosztem ktory o niebo lepiej jedzie?
slawo - 2004-11-15, 16:06

Moim zdaniem lepiej m30b35,tyle ze z drugiej strony jaka to satysfakcja zrobic ze 122 (czy 129) KM 250? :) to sie nazywa tuning,a tak tylko swap :)
ChriS - 2004-11-15, 21:45

W niemieckiej gazecie "TUNING" jest opisana E30 z 4.0 V8+turbo to jest dopiero swap i tuning.[/list]
BOR - 2004-11-15, 22:08

Cytat:
jim nie wierze nawet w pol co mowisz .mialem ete z glowica od 2,5 walkiem schricka , i przesterowanym komputerem wyciagniete bylo 190 km i mysle ze to wszystko co sie da, jedynie jeszcze zachipowac taki motor moze by cos dalo . samochod zaczynal jechac dopiero od 5500/obr/min max predkosc 240 km/h tyle jechalem .


Dokładnie tak!!! Jim grzebie w tych autach i jeszcze niewidziałem wykresu z hamowni żadnego (jak np. od Loko) - czyste spekulacje na temat 200 i więcej KM...
A teraz 280KM???!!! Super!!!

I jeszcze ogrom niedopracowanych informacji o silnikach Ety serwuje na swojej stronie...

Anonymous - 2004-11-16, 00:34

hehe
BOR prowokator

zajrzyj na e30.de
tam jest udokumentowane 2.5 atmosferyczne na seryjnym bloku z podrasowanym osprzetem i ma 230 koni (dane z hamowni)
2.7 niemcy potrafia dociagnac do 280KM bez turbo i to rowniez jest udokumentowane na niemieckich stronach, wystarczy poszukac, chetnie bym dal linka ale poporstu nie mam :(

Schnitzer jakos samym chipem, wydechem i polerka dolotu (pomijam kwestie kutego walu i tlokow, to nie podnosi mocy tylko wytrzymalosc) potrafil z M30B35 218KM zrobic 272KM

zeby z atmosferycznej ety wyciagnac DUZO trzeba pozbyc sie zacofanej instalacji stryskowej MOTRONIC i LJETRONIC a wlozyc cos oparte o TPS (potencjometr na przepustnicy) i MAP (czujnik podcisnienia), wywalic przeplwyke, wyliczyc i zbudowac kolektor dolotowy, wyliczyc i zbudowac klektor wydechowy, przepolerowac kanaly glowicy i komore spalania oraz tloki, dorzucic do tego szczypte mocy w postaci walka rozrzadu w granicach 300 stopni

jak ktos chce to chetnie polece dobra ksiazke na temat konstrukcji silnikow i wyliczania ich poszczegolnych elementow

ludzie, poczytajcie jakies madre ksiazki a nie piszcie bzdury!
niespomplikowanymi sposobami da sie z kazdego silnika wyciagnac moc rzedu 110km/litr i jest to udokumentowane i powszechnie wiadome w kregach tuningowych (a nie stylingowych)

choc sa to bardzo praco i czasochlonne przerobki, duzo prob i duzo niepowodzen, ale na tym polega zdobywanie doswiadczenia

a cfaniaki siedzacy w domciu i placacy mechanikom za wymiane paska rozrzadu niech lepiej nic nie pisza

BOR, jedna ete zrobilem 1,5 roku temu, udowodnilem co mozna z tego zrobic, nikt nie lubil ety a nagle przyszla moda i kazdy chce ete, razem z kolega Zepsujem udowodnilismy ze eta na seryjnym dole mozna zejsc ponizej 6 sekund do setki i jest to udokumentowane

BOR, walnij sie w leb baranie, masz problem to na priv a nie podrzegasz do sprzeczek, chcesz negowac? prosze bardzo, moze ty sie wypowiesz na temat swoich osiagniec? co takiego stjuninkowales? szpachlozderzak zalozyles? czy wycieraczki VALEO SILENCIO?

a tak wogole BORze to po co wlazisz do mnie na strone i czytasz moje texty skoro sa ro bzdury? z ciekawosci? nie wiesz ze to 1 stopien do piekla? mama nie przestrzegala? uehehe

duchPW - 2004-11-16, 00:59

JiM napisał/a:
BOR, walnij sie w leb baranie, masz problem to na priv a nie podrzegasz do sprzeczek, chcesz negowac? prosze bardzo, moze ty sie wypowiesz na temat swoich osiagniec? co takiego stjuninkowales? szpachlozderzak zalozyles? czy wycieraczki VALEO SILENCIO?

a tak wogole BORze to po co wlazisz do mnie na strone i czytasz moje texty skoro sa ro bzdury? z ciekawosci? nie wiesz ze to 1 stopien do piekla? mama nie przestrzegala? uehehe

chyba cie gościu pogieło, albo podczas jednej z twoich przeróbek rozgrzanym olejem buchnęło ci w czaszkę
to że niemcy potrafią, to jescze nie dowód - sam założyłeś, że to co wypisujesz może być niewiarygodnie
Cytat:
wierzcie mi lub nie ale to zrobie

- jak zrobisz, to będziesz mógł pokazać, a narazie .... to może ty tu nie pisz jak ci klimat nie odpowiada

jest tu gdzieś MODERATOR!!!???

Łukasz - 2004-11-16, 08:52

Ku...Tu nigdy nie było takich tekstów!!!! kto tego pilnuje????
Na forum powinna być kultura! :evil: A jak sie komus nie podoba to ....wiadomo! :twisted:

slawo - 2004-11-16, 11:15

Przestancie sie juz klocic,bo odbiegamy od tematu!!!!
Eta-towcy wszystkich krajow - laczcie sie :)

Anonymous - 2004-11-16, 12:20

"ja swoje ete bez turba zamierzam dociagnac do 280KM, i wierzcie mi lub nie ale to zrobie )))))"

jasno i wyraznie widac ze nie twierdze ze to zrobilem, ale do tego daze i albo mi sie to uda albo poniose porazke, ale w obu przypadkach wyniose z tego duzo wiedzy i doswiadczenia

poki co naszym rekordem jest 216-konna ETA z momentem 282Nm przy 4700 obrotow i pelna moca przy 6200

wykresow nie mam, kolega Zepsuj je posiada, prosze pisac do niego

te osiagi to cud bo ten silnik byl zlepkiem tego co wpadlo w reke - dolot kombinowany 2.0/3.5, przypalone wtryski, zwykle swiece NGK, zaplon ustawiony aparatem "na oko", wiazka silnika "lutowana" na szybko z kabli glosnikowych (kto byl na zlocie w 2003 to wie), a jednak to jezdzilo i dawalo w kosc spod swiatel :D

teraz buduje swoj pierwszy silnik z prawdziwego zdarzenia, fotki i opisy dostepne na mojej stronie

zamowilem glowice z AMC z hiszpani, kupilem nowe zawory od paradowskich, zamowilem walek 302st, dzwigienki i sprezyny z CATCAMS

kompletuje instalacje wtryskowa oparta nie na przeplywomierzu (bo to typowa "zwezka" na dolocie jak w WRC) a o czujniki TPS i MAP

obecnie pracuje nad kolektorem D 70mm z 6-krotna przepustnica szczelinowa, lub 6-ma klapkowymi (zalezy czy szczelinowa sie uda)...

czas pokaze co z tego wyjdzie, jak skoncze to testowal bede pewnie wiosna

niektorzy koledzy powinni kupic sobie tabletki na uspokojenie, to co pisze i co robie to proby i bledy, kazdy je popelnia, ja staram sie wyciagac z nich odpowiednie wnioski, zapraszam do dyskusji ludzi "grzebiacych" a nie skakanie sobie do gardel

sklotnia czy sie da czy nie napewno nikt nic nie osiagnie, napewno wiecej damy rade zrobic wspolnymi przemysleniami i pomyslami, moze ktos ma jakies ciekawe?

jedno jest pewne - moc w okolicach 110KM z litra pojemnosci jest do osiagniecia domowym sposobem przy silniku atmosferycznym, wiec jesli sie da w jakimkolwiek przypadku, to w M20 2.5 i 2.7 rowniez, pytanie tylko kto pierwszy to zrobi i udokumentuje (oraz udostepni - lub nie - materialy)

BOR - 2004-11-16, 14:27

Cytat:
BOR, walnij sie w leb baranie


Taaaa...jak zwykle, cały Kubuś...

Popis odporności na krytykę i opanowania, uosobienie spokoju, oczytania... Brak już sił.

Anonymous - 2004-11-16, 14:30

bo najlepiej to krytykowac, a do roboty nikogo nie ma

moze ty sie wypowiesz na temat tych silnikow skoro podwazasz moje spostrzezenia?

Pancin - 2004-11-16, 14:31

panowie, spokojnie. Jakbym wiedzial, że moje wypociny na temat podniet związanych z przejażdżką BMW spowodują taki obrót sprawy, to zamknalbym się w sobie i nic nie powiedzial. :lol: Proszę o spokój, a jak macie sobie skakć do gardel, to walcie na priva.
BOR - 2004-11-16, 14:39

Ja się do roboty z silnikami nie pcham, bo jestem zdania, że lepiej zaszczepić 2,5 24V albo 3,5 M30. A najlepiej S38 3,6.
Dla mnie satysfakcja podobna w jednym i drugim przypadku, bo przełożenie silnika do nadwozia, w którym go seryjnie nie było też wymaga sporo pracy.

Anonymous - 2004-11-16, 15:07

M30 3.5 jest 50kg ciezszy i grzeje sie o paredziesiat procent wiecej przy tych samych osiagach, to jednostka o ponad 15 lat starsza niz M20

kasa, kasa, kasa........
M50 jest fajne ale to juz sa duze wydatki, S38 i reszta M to silniki zbudowane w oparciu o technologie M50 i M52

tym sposobem moznaby wlozyc nowego 3-litrowego dizla ktory osiagami dorownuje pierwszym M

ale co z tego? nie sposob wydac pieniadze, sposob zrobic cos z niczego
rozmawiamy tu o silnikach a nie o swapach

Anonymous - 2004-11-16, 15:32

co do stopnia sprezania to podnosze go delikatnie frezujac tloki od superety (takie jak 2.5) na plasko 0,5mm ponizej "rantu"

http://www.bmw.vip1.pl/su...opada/blok7.jpg

wychodzi cos takiego

http://www.bmw.vip1.pl/su...da/silnik03.jpg

o dziwo rowek na zawor dolotowy pasuje jak ulal do glowicy od 2.5 :-) ))

glowice warto splanowac o 2mm, tylko wtedy trzeba podlozyc 1mm podkladke pod swiece bo potrafi "uderzyc"

co do MAPa...
chce zastosowac instalacje wtryskowa DELCO z opla senatora 3.0, tam calos oparta jest wlasnie o TPS i MAP
DELCO jest calkiem sprytne, daje sie niezle programowac i jest duzo bardziej zaawansowane niz Motronic, jak chcesz to moge podeslac ci PDFa z opisem

pozatym do DELCO jest duzo freesoftu i binów, do Motronika z najgorzej :-( ((

BOR - 2004-11-16, 15:45

Cytat:
M30 3.5 jest 50kg ciezszy i grzeje sie o paredziesiat procent wiecej przy tych samych osiagach


Te same osiągi??? Masz pojęcie??? 305Nm seryjnie w 3,5 - jechałeś takim autem kiedyś, rozszarpuje samochód od 1000obr/min.

Anonymous - 2004-11-16, 15:50

tak, mialem M535 W e28

rozszarpuje? wez pod uwage mase, to tak jakby posadzic czlowieka na masce i probowac tym wejsc ostro w zakret

jak myslisz dlaczego w rajdowkach katowano silnik M10B20 z glwoica 16 zaworowa i doladowaniem 4 bary?????? dlatego ze chodzilo o jego skromna MASE!!!

przeciez wtedy tez byly 3.5!!

kazik - 2004-11-16, 22:50

Fachowców (albo flachowców :evil: ) widze od ch*lery, tylko jak człowiek zada konkretne pytanie to odpowie mu jedna albo dwie osoby i to w dodatku"nie jestem pewny" albo "chyba tak"
Cytat:
Cytat:
kasa, kasa, kasa........
M50 jest fajne ale to juz sa duze wydatki, S38 i reszta M to silniki zbudowane w oparciu o technologie M50 i M52

Cytat:
jedno jest pewne - moc w okolicach 110KM z litra pojemnosci jest do osiagniecia domowym sposobem przy silniku atmosferycznym, wiec jesli sie da w jakimkolwiek przypadku, to w M20 2.5 i 2.7 rowniez, pytanie tylko kto pierwszy to zrobi i udokumentuje (oraz udostepni - lub nie - materialy)

Wsadzenie do np e30 silnika m50 lub m52 to koszt około 3-3,5tys zł podnieść jego moc do powiedzmy 220KM można za 1000zł.Czyli koszt takiej operacji wyjdzie ok 4-4,5 tys.Natomiast żeby z ety wycisnąć tą moc i żeby się nie rozleciała czeba wsadzić 3 razy tyle węc pytanie po co?
Domowymi sposobami to można klocki zmieniać a nie tuningować silniki(chociaz widziałem ostatnio typa który szlifował zawory na wiertarce stołowej pilnikiem trzymając go w ręce)Chyba że ktoś trzyma w domu frezarki ,szlifierki,tokarki,diagnoskop i chamownie oraz ma dużoooooooooooo we łbie i z 30 lat doświadczenia to wtedy się zgodzę.

Anonymous - 2004-11-16, 23:11

dobre M50 2.5 kosztuje 3500-4000zl (mowie o komplecie: pelny osprzet, sprzeglo, skrzynia itp. w BDB stanie)
do tego montaz, przerobki wydechow, walu, chlodnica itd. kolejne pare stowek, doliczyc trzeba rowniez koszty transportu silnika (gdzies go trzeba kupic, sasiad z reguly nie sprzedaje, w kiosku za rogiem tez nie maja)


koszt zbudowania conajmniej 220-konnej ety to kasa rzedu 4000zl
moge ci wypuntowac jesli nie wierzysz:

- blok silnika z tlokami i walem 250zl
- komplet uszczelek, panewek, pierscieni, uszczelniaczy, simeringow to 1000zl
- glowica 300zl
- planowanie bloku i glowicy, badanie szczelnosci glowicy 200zl
- wal i korby od 2.4TD - 300zl
- modyfikacja walka rozrzadu (i dzwigienek) u swiatka to 700zl
- osprzet (rozrusznik, skrzynia, alternator) to 500zl
- dobra instalacja DELCO to koszt 200-300zl z kompletem czujnikow
- pospawanie kolektora dolotowego to koszt okolo 100zl - sami przygotowujemy we wlasnym zakresie a calosc spawa jakis fachman, do tego przepustnica np. od 3.5 M30 - 50zl
- skrecenie wszystkiego to jakies 30 godzin roboty (licze ze samemu to zero kosztu)
- zaprogramowanie chipa do komputera (u mnie na stronie sa biny, do delco tez niedlugo beda) - na gieldzie czy gdziekolwiek - 20zl + 15zl swieza kosc
- polerki glowicy, kolektora itp. we wlasnym zakresie, materialy to 50zl (papier, pasta, filc)
- filtr stozkowy - 150zl
- olej 150zl
- chlodziwo 30zl?
- filtr oleju 30zl
- pasta do zaworow 3zl (mozna dotrzec na wiertarce pilnikiem, ale to jednorazowy temat - gniazdo dotrze sie do ksztaltu zaworu)

mi wyszlo 4148zl

sorry ale to duzo mniej niz wlozenie uzywanego M50 w X-stanie

pozatym masz "nowy" silnik na dotarciu, ktory spoko wytrzyma bardzo dlugo

koszt obniza sie o jakis 1000zl jesli masz swoja ete w tej chwili w aucie

nadal twierdzisz ze lepiej M50/M52?
a moze M30 3.5? tez przeciez mocny silnik!!! :twisted:

kazik - 2004-11-17, 00:16

sory JiM ale to co opisujesz jest dla mnie poprostu śmieszne.Samo dorobienie barana kosztuje ok 2000zł a ty piszesz o wyspawaniu kolektora ssącego za 100zł- z czego- rurek kanalizacyjnych?
U mmie w byłej pracy brali za remont głowicy 1000zł i nienadążali i nie nadążają z robotą(więc jak co to wezne od ciebie z 5 głowic po te 300zł ale wystawisz mi gwarancję że są w stanie igła :twisted: )
.Widziałem w niemczech ete z głowicą od 2,5 totalnie przerobioną (miała tak ostry wałek że wolne obroty miała na 1700 ustawione),przerobiomym wałem i korbowodami oraz kołam zamachowym, baranem,kolektorem własnej produkcji (6 przepustnic) i tak pomieszana elektroniką że gdy koleś zaczoł mi to tumaczyć(na szczęście polak)to zajeło mu to z 45minut a ja i tek nic z tego nie zaczaiłem. Ta eta wycisła na hamowni 217KM przy 7600obr/min ale do 5000obr gubiłem ja moim 2.0 i to na gazie. Pozatym chłopaki ciągle przy niej grzebali no i z tego co wiem przejechali nią 800km i korbowody postanowiły pouciekać z silnika.
Wniosek:
Jeśli skręcisz etę bez turbo i nitro która będzie mieć więcej niż 220KM na normalnym paliwie to daj znać chętnie ją zobaczę i wykres z chamowni .I tu mówie całkiem poważnie daj znać .Pojechalem do helmutów po to tylko aby obejrzeć tamtą ete ,to i twoja maszynę chętnie obejrze.

Anonymous - 2004-11-17, 00:26

hehe
217KM przy 7600obr/min

dobre :)

my zrobilismy ETE 216KM ktora byla badana na hamowni i taki wlasnie wynik wyszedl, badanie bylo powtarzane

zmierzony czas do 100-ki jakims wscieklym urzadzeniem to 5,56 sekundy

nie wiem co ty tam widziales, moze podrasowane 2.0 :-) )
uehehe

gdzie ja pisalem cokolwiek o baranach? kolektor ssacy to chyba dolot co nie? cos sie koledze popierdziulkalo :-) ))

jak skoncze to napewno dam znac bo liczba 217 nie jest zadynym osiagnieciem, widac koledzy malo mieli pojecia

w autach z walkiem powyzej 300 stopni wolne obroty ustawia sie w okoliach 2000

wal i korby od 2.4TD nie sa w stanie sie rozleciec przy silniku atmosferycznym nawet przy obrotach powyzej 8000RPM

kazik - 2004-11-17, 01:21

dobre :P 5,56s do setki
Z tego co pamiętam to m3 e30 z silnikiem 238KM ma 6,7 do setki.
Cytat:
Cytat:
widac koledzy malo mieli pojecia


kolega pracuje tam od 12lat ,skończył polibude chyba w poznaniu a z przerubkami samochodów ma do czynienia z 30 lat.
Firma w której obecnie on pracuje zajmuje się tuningiem już parenaście lat i mają naprawdę niezłe pojęcie i możliwości zapleczowe.Posiadają sprzęt którego pozazdrościł by im nie jeden warsztat tuningowy, obrabiarki o których kumpel z którymtam byłem ani nie słyszał(a jest na z zawodu operatorem obrabiarek sterowanych numerycznie)i uwież naprawde dużą wiedze.
cytat:
Cytat:
wal i korby od 2.4TD nie sa w stanie sie rozleciec przy silniku atmosferycznym nawet przy obrotach powyzej 8000RPM


tylko z tego co wiem mają tak dużą bezwładzość że ten silnik przy 8000obr/min rozleciał by się w drobny mak dlatego z tego co wiem dorabiali korbowody
(Prawdopodobnie Sebastian przyjedzie na sylwka do polski to go się spytam dokładnie)
cytat:
gdzie ja pisalem cokolwiek o baranach? kolektor ssacy to chyba dolot co nie? cos sie koledze popierdziulkalo ))

Potrafie odrużnić dolot od wydechu.Poprostu podałem przykładową cenę dorobienia barana który jest niczym innym jak paroma powyginanymi i pospawanymi rurkami z kwasuwki więc dziwi mnie to że koś obliczy i pospawie dolot za 100zł

Anonymous - 2004-11-17, 02:35

5,56 to tylko troche wolniej od supry tt ;) eh szkoda ze ta Twoja eta nie sciagala sie nigdzie na 400m,ciekawe ile by zrobila.
ciekawe,ze wszedzie gdzie sie pojawisz wszczynasz klotnie :D
ps.na orr dobrze nam idzie ustawianie zaworków :twisted:

Anonymous - 2004-11-17, 08:58

ja oblicze i przygotuje dolot za friko, pospawa to jakis "Zbigniew" za 100zl

o to mi chodzilo

MAKAVELI, ty lepiej nic nie mow, do dzisiaj sie smieje jak w warszawie rozmawialismy na galerii i komentowales poczynania nijakiego "JiM'a" a nie wiedziales ze stoje obok, uehehehe, pewnie pamietasz ze mnie przepraszales na GG

pozatym tutaj nie ma klotni, jest dyskusja

przyspieszenie 5,56s do 100-ki na moscie 4.1

na 400-metrow nie byloby tematu bo predkosc max to pewnie kolo 160-180km/h

KAZIK, uwazasz ze wynik 217 koni to MAX? co powiesz w takim razie na 2.5 ktore nominalnie ma 171KM a pakujac do tego CHIP Jim'a Conforti (+15KM +30Nm) mozna osiagnac 186KM? kolejne 30KM to tak duzo? barany, krotki dolot, instalacja wtryskowa bez przeplywomierza klapkowego, odchudzone kolo zamachowe i w koncu sportowy walek, to wszystko da wiecej niz 30KM

w przypadku ETY kuty wal i korby to wydatek max 300zl - pasuja jak ulal od 2.4TD a tego jest mnostwo (padaja glowice a bloki zostaja)

przestan uparcie tkwic w swoim przeswiadczeniu a zacznij myslec i kalkulowac!!!

moze orientujesz sie jak mocna jest trubo-eta, rekordzistka swiata?

Anonymous - 2004-11-17, 10:10

dla niedowiarkow
_______________
2.7 turbo 302KM
0-100 4,9s
http://www.sterling-carca...s/dinan-m3.html

pragne zaznaczyc ze to rok 1993, a wiec jeszcze old-school, teraz mozna wiecej
__________
2.7 turbo
330KM
http://www.behindmatrix.c...0444/f00444.htm
_____________
323i E30 biturbo
350KM, 13.2s do 200km/h
http://www.behindmatrix.c...0095/f00095.htm

pojdzmy krok dalej
_________________
2.7 eta turbo 420KM i 650Nm
http://www.behindmatrix.c...0458/f00458.htm
bez komentarza

rekordzista swiata to chyba 450KM i moment 710Nm, jak znajde linka to dopisze

jesli nadal uwazasz ze 217KM z wolnossacej ety to max to Panie swiec nad twoja dusza
radze tez uwaznie przeczytac (bardzo dobry) artykol Kijafy o Alpinie
http://bmw-orr.org/teksty/alpina/index.htm

wtedy dopiero probowano, to byly poczatki tuningu silnikow BMW
teraz sa juz dostepne pewne sprawdzone wiadomosci, sa wzory i rownania z ktorych mozna dokladnie wyliczyc dolot/wydech, sa komputery ktore potrafia podac idealna dawke i w koncu wtryskiwacze ktore potrafia ja idealnie rozpylic
wtedy uzywano gaznikow ktore laly jak "z kranu" i wtryski KJET ktore wariowaly przy wysokich obrotach
jak Kijafa pisze, wtedy wazono kazda czesc silnika by poprawic bledy produkcji seryjnej, recznie polerowane dolot i wydech, idealnie pasowano kanaly z glowica - na tym bazowano, z tego wyciagano znaczne ilosci KM i nikt nie pytal czy sie da, wszystko sie da, trzeba tylko chciec

KAZIK, jesli chcesz dyskutowac i mnie krytykowac to naprawde podpieraj to faktami!!!

poczytaj niemieckie fora dyskusyjne, tam duzo pisze sie na ten temat

a co powiesz na to?

moj brat ma Toyote Yaris z silnikiem 1.0 i moca 82KM (w sumie tylko dobry chiptuning), zaden z osprzetu silnika nie zostal zmieniony bo auto jest na gwarancji, walki rozrzadu sa oczywiscie seryjne

moj matiz osiaga moc 64KM z 0,8 pojemnosci (dane z hamowni), to wspolczynnik 80KM/litr --- zaden osprzet nie zostal zmieniony, tylko wlasna modyfikacja CHIPa, brak kata i dawka podniesiona przez sfalszowany sygnal z czujnika temperatury (tzn. temperature enrichment) - byloby wiecej ale padaja juz pierscienie i silnik nie trzyma cisnienia (przebieg 75000km - silnik krecony non stop do odciecia 6500obr)
jednak zauwaz fakt ze to pojemnosc 0,8 na 3 cylindrach z 2-ma zaworami na cylinder, konstrukcja silnika z konca lat 80 - dopakowana w polowie 90 wtryskiem wielopunktowym DELCO

skoro takie DAEWOO moze to dlaczego nie BMW, w koncu BMW robi najlepsze seryjne silniki? :-) ))

2.7 M20 z takim wspolczynnikiem mocy powinno miec 216KM, a zatem tylko dobry chiptuning i polerka dolotu?? (matiz ma plastikowy kolektor, idealnie gladki)

BOR - 2004-11-17, 12:40

Cytat:
S38 i reszta M to silniki zbudowane w oparciu o technologie M50 i M52


S38 to silnik na bazie starego M30, a nie żadne M50.

Anonymous - 2004-11-17, 12:53

ech
technologia podobna jak w M50 :-)



nie widzisz zadnych podobienstw do M50/S50?

widzisz kolego znow czepiasz sie szczegolow, smieszy mnie to, i pewnie nie tylko mnie... :-)

BOR - 2004-11-17, 14:50

No jakoś nie widze poza 4 zaworami/cyl.
Anonymous - 2004-11-17, 14:59

po podajesz przyklady et turbo?
zdajesz sobie sprawe ile mozna wycisnac z s38 na sprezarce?ponad 300km z litra,ale to turbo,a Ty sie upierasz przy tuningu n/a...
jesli cos zyskasz to bedzie to bardzo wysoko,i malo uzyteczne...masz chlopie wiedze,ale czasem przesadzasz.najbardziej mnie smieszy ze sam sobie to chcesz stroic,bez hamowni?buehehehe
prof podejscie.

kazik - 2004-11-17, 15:41

JiM ty chyba sobie jaja robisz >piszesz coś typu:
Cytat:
wtedy dopiero probowano, to byly poczatki tuningu silnikow BMW
teraz sa juz dostepne pewne sprawdzone wiadomosci, sa wzory i rownania z ktorych mozna dokladnie wyliczyc dolot/wydech, sa komputery ktore potrafia podac idealna dawke i w koncu wtryskiwacze ktore potrafia ja idealnie rozpylic

A za momęt:
Cytat:
ja oblicze i przygotuje dolot za friko, pospawa to jakis "Zbigniew" za 100zl

A stroić i sprawdzać będziesz gdzie- u Zbigniewa w stodole-młotkiem ,majzlem, i gazrurką?.
Pozatym nie napisałem że przekroczenie 217KM jest nie możliwe.Bo wiem że można wyciągnąć więcej ale nie za 4tys zł ani nawet 5 razy tyle.
A silniki typu matiz to imna bajka i dajmy im spokuj.
Ja jak miałbym się już bawić w tuning to z m52 bo z 2 zaworami na cylinder to niewielkie pole do popisu.

Anonymous - 2004-11-17, 15:48

ech... przykladow etek po 200-220KM jest tak wiele na E30.de ze az mi sie nie chce tu kopiowac - wpisz w wyszukiwarce eta 200HP - sam zobaczysz, hehehe

> najbardziej mnie smieszy ze sam sobie to chcesz stroic,bez hamowni?
> buehehehe
> prof podejscie.

a kto powiedzial ze bez hamowni? mam do dyspozycji hamownie w poznaniu i bydgoszczy, bez hamowni to mozna sobie rower dostroic

ale strojenie "z grubsza" zawsze robic sie na ucho, oko i nos


ponawiam pytanie

czy jest ktos kto tu potrafi DYSKUTOWAC a nie skakac do gardla?
bo jak widze wiekszosc "profesjonalistow" krytykuje

MAKAVELI - a ty swojego rekina stroiles na hamowni?

Anonymous - 2004-11-17, 17:56

a po co mam stroic na hamowni seryjne m20?
zupelnie seryjne m20 k-jet nie potrzebuje hamowni,nawet gs nic by mi nie wymodzil 8)
ze mnie zaden profesjonalista, nie chwale sie ze bede mial grubo ponad 200km w m20 n/a.
jedyna rozsadna droga jest turbo.
zbuduj auto, jedz na modlin, zobaczymy co pokazesz...
ciekawe czemu nigdzie nie ma w necie wykresu tamtej etki....to taka tajemnica?bo to przeciez jedna z mocniejszych,jesli nie najmocniejsza eta w kraju...
pamietam tylko jak tamten silniczek puszczal ladne niebieskie dymki na wysokich obrotach.
zreszta co tu mowic-tamtego rekina wlasciciel zakatowal.

Anonymous - 2004-11-17, 18:31

no wlasnie, dla ciebie sprawdzianem jest modlin i dymki na wysokich obrotach
<ok>

powodzenia

tamta etke sprzedalem w czerwcu 2003, jesli chcesz wykres to pros zepsuja

wydaje mi sie ze ty masz 2.0 na wtrysku KJET
dobrze mysle?

BOR - 2004-11-17, 20:41

Cytat:
czy jest ktos kto tu potrafi DYSKUTOWAC a nie skakac do gardla?
bo jak widze wiekszosc "profesjonalistow" krytykuje


Nie mam już siły do tego człowieka (?). Ja kończe dyskusję.

kazik - 2004-11-17, 20:54

Ja też.Ostatnia prośba:jak ktoś złoży coś z moca powyżej 200 koni z silnika m20 w domowym garażu to prosił bym o ino bo chętnie obejrze.
Anonymous - 2004-11-17, 21:19

jesli cos ma szybkie auto sprawdzic,to bedzie to wlasnie sprint na 1/4 mili. chyba to nie tylko moje zdanie. tego wykresu wiele osob byloby ciekawych...
2,0 albo 2,3 nie mam pojecia jak to sprawdzic bez rozbierania silnika.ale nie mowimy tu o moim m20 :roll:

Anonymous - 2004-11-17, 21:25

panowie wymiekli? :) ))

przytocze dobry przyklad

Porsche 2.7 H6 217KM - silnik atmosferyczny
czy to duzo?
juz w 1973 roku 911-ka spod znaku Porsche wyciagala z tej pojemnosci 217KM

2.7L 217 hp H6 (tzw. FLAT 6)
Horsepower 217 @ 6500 RPM
Torque (lb-ft) 192 @ 4500 RPM
Valves/Valve Configuration 24/DOHC
Displacement (cc) 2687
Bore X Stroke (in.) 3.36 X 3.07
Compression Ratio 11.0:1
Fuel Type/System Gas/SEFI
Turbocharger No

zaznaczam ze jest to silnik seryjny z nastawieniem na wytrzymalosc, a nie na efektywnosc

jest to sportowe aczkolwiek luksusowe auto dla snobow

duza moc silnika przy wysokich obrotach i stosunkowo niewielkim momencie osiagnieto poprzez duza srednice tloka i male wykorbienie walu - taka budowa grawantuje mala bezwladnosc i duza wytrzymalosc

w ecie jest troszke inaczej ale to nie problem aby osiagnac duza moc

280-konna eta ma byc monsterem nastawionym na maximum mocy i momentu, nie zalezy mi na wytrzymalosci, nikt autem z tym silnikiem na zakupy jezdzil nie bedzie

jako ciekawostke dodam ze silnik w praktycznie niezmienionej postaci (zmodyfikowano osprzet, blok i glowica przetrwaly bez wiekszych zmian) produkowany jest do dzisiaj - Porsche Boxster napedzany jest ta jednostka o pojemnosci 2.7 i mocy 238KM przy sprezaniu 11:1

Anonymous - 2004-11-17, 22:16

za chwile podasz przyklady jakiegos vteca 8)
porsche to jednak porsche,a nie m20....

Anonymous - 2004-11-17, 22:33

a co to porsche ma wiecej mocy ze wzgledu na nazwe? technologicznie jest to silnik bardzo podobny do M20, a podejrzewam ze sprawnosc temperaturowa M20 ma lepsza niz H6
w poczatkowych latach produkcji H6, moc 210KM byla osiagana z glowicy 12-zaworowej, dopiero pod koniec lat 70 pojawila sie glowica 24-zaworowa a moc podskoczyla zaledwie do 217KM
powod? KJET wariowal na wysokich obrotach, 24 zawory pozwalaja krecic silnik wyzej niz 12-zaworowke
uzytkownicy tych silnikow wywalali KJET a zakladali webery, o dziwo moc wzrastala do ponad 240 koni

Nadal uwazam ze M20 to baaaaardzo udany silnik, wyprzedzil swoja epoke o dobre kilka lat!!! Utopie mnostwo pieniedzy w budowe "280-konnej ety" bo chce sie przekonac ile naprawde sie da z niej wycisnac, i nikt mnie od tego planu nie odwiedzie :-) )))

Kalina, ty juz odpusciles ze swoim M30 3.5? Zdaje sie ze miales rekina z takim silnikiem od 635CSI...

Miki - 2004-11-18, 01:15

a tak ze sie zapytam czy temat tego postu to :
jaki swap?
jak uturbic ete?
jak podniesc moc w ecie?
mi sie wydawalo ze mialo byc o wrażeniach z jazdy e-tą no ale coż chyba źle mi sie wydawało :oops:
A swoja droga gdzie jest moderator który temat powinien rozdzielic i przeniesc do FORUM TECHNICZNEGO bo taka zywa i zawzieta :twisted: dyskusja tam bardziej pasuje.
No i swoje osobist wycieczki prosilbym zalatwiać na pw bo czytajac niektore posty sam nie wiem czy piszecie je aby podzilic sie soja wiedza, swoimi przypuszczeniami , swoimi watpliwosciami czy tylko po to aby komus za przeproszeniem dojebać i wytknac czyjąś niewiedze :?:

pzrepraszam za post nie na temat ale juz w koncu sam nie wiem o czym w tym poście mialo byc o wrazeniach z jazdy czy o tuningu ety :idea:

Anonymous - 2004-11-18, 12:56

temat ewoluowal :-) ))

pozdrowienia dla Darwina :-) ))

korzuch - 2004-11-18, 13:40

yo
I to będzie to brakujace ogniwo w jego teoriii (przypominam Darwina) :wink:
pozdro

Kalina - 2004-11-18, 20:09

JIM REKINA MIALEM Z 3,5 ALE SPRZEDALEM NIEPROWADZIL SIE TAK JAK POWINNIEN BO PRZOD BYL ZACIEZKI . MIALEM ETE WYCIAGNIETA NA 190 KM TAK JAK WCZESNIEJ MOWILEM WALEK SCHRICKA, GLOWICA 2,5
PRZESTEROWANY KOMPUTER SAMOCHOD NAPRAWDE JECHAL ALE DO REKINA NAWET NIEPODCHODZIL REKIN GO ZJADAL NA MIEKKO . MIALEM JESZCZE ZAMOWIONE DO ETY BARANY HARTGE I CHIPA ALE NIESTETY NIEDOSWIADCZYLEM JUZ TEGO PONIEWAZ KOLESIE ROZBILI MI FURE W TORUNIU . BARANY I CHIP MYSLE ZE DALY BY MU JESZCZE KILKA KUCYKOW ALE NIEZNACZNIE. PO CHIPIE MYSLE ZE WKRECAL BY SIE LEPIEJ NA OBROTY BO Z DOLU STRASZNIE NIEMRAWO TO MU SZLO I NIEROWNO CHODZIL . ZJADALEM NIA WSZYSTKIE 2,5 I ZAMYKALEM BUDZIK DO 240 KM/H ALE NAPRAWDE REWELACJA TO NIEBYLA A 3,5 W REKINIE BYL NAPRAWDE CHORY OBJEZDZALEM WSZYSTKO W SWOIM REJONIE .

Gepard - 2004-11-18, 20:59

panowie jakos was nie rozumiem klucicie sie o jakies dziwne rzeczy probujecie sobie cos udowadniac na sucho czysta teoria a teoretycznie to z tego matiziaka mozna 150km wyciagnac........... dajcie spokoj lepiej pomozcie sobie nawzajem i opszcie co dokladnie i jak i wj akiej kolejnosci robic aby te"wyniki" osiagac. POzdrowienia
slawo - 2004-11-18, 22:03

Gepard popieram.Mam u siebie na stanie m30b35,pewnie ze byloby super miec go zamiast ety (zachorowalem na e30 z 3.5i),ale szczerze mowiac piepsze ta robote przy tym :) wole ete i juz :) Trzeba ja tylko troszke "wzbogacic" o koniki,wiec sledze uwaznie temat
Pawel-e30 - 2004-11-18, 23:42

Jim poczekamy na twoje rezultaty.
Jezeli jest prawdą to co mówisz to mozesz niejednego tutaj zadziwic ale to dopieru po hamowaniu :wink:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group