Wysłany: 2004-10-19, 22:11 Opis BMW 6 - zrodlo nieznane
Monachijska firma BMW obchodziła w 1976 roku 60-lecie istnienia.Z faktem tym można połączyć wprowadzenie do produkcji szóstej serii samochodów z bialo-niebieską szachownicą..
Okres, w którym pojawiła się nowa seria samochodów nie był dobry.Trwał kryzys światowy ekonomiczny , związany ze zwyżką cen surowców i materiałów , wzrosły również ceny samochodów BMW.Nie odstraszyło to jednak kupujących.Bawarska firma ma tradycyjną klientele , zdobytą dzięki budowaniu dobrych jakościowo i dynamicznych samochodów.
Gdy wiele wytworni samochodów myślało o podjęciu produkcji małych , ekonomicznych pojazdów , BMW wystąpiła z ofertą dużego , drogiego samochodu , niezbyt ekonomicznego w eksploatacji.Samochód został opracowany konstrukcyjnie jeszcze przed kryzysem naftowym , a że stali klienci BMW z wielu krajów należą do bogatej grupy społeczeństwa-przeciwstawienie się ogólnym tendencjom nie przysporzyło firmie kłopotów.
Nowa seria samochodów BMW zademonstrowana została w corocznym genewskim salonie samochodowym , w 1976 roku.Były to dwa modele pojazdów 630CS i 633CSi.Oznaczenie samochodów informowało , że były to wozy z serii 6 , że stosowane są dwa silniki: o pojemności skokowej 3 l i 3,3 l -ten drugi zasilany wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie (litera "i") oraz że jest to samochód z nadwoziem coupe (litera "C") i o charakterze sportowym ("S")..
Źródłem napędowym były silniki 6-cylindrowe mające podobne rozwiązania konstrukcyjne.Wał korbowy osadzony w bloku silnika w siedmiu łożyskach.Wałek rozrządu umieszczony w głowicy: steruje zaworami rozchylonymi pod kątem 52 stopni.Wałek otrzymuje napęd za pośrednictwem dwurzędowego łańcucha , od wału korbowego.Głowice silnika wykonano ze stopów lekkich.Zasadnicze różnice pomiędzy obydwoma jednostkami wynikały z długości skoku tłoków ( a więc pojemności skokowej ) , oraz z zastosowanego systemu zasilania paliwem.Silnik samochodu 630CS zasilany był dwustopniowym gaźnikem typu Solex 4A1 , natomiast silnik samochodu 633CSi elektronicznym układem wtrysku paliwa systemu Bosch.Dla uzyskania obniżenia przedniej lini nadwozia samochodu silnik pochylono w prawą stronę.
Patrząc od przodu na samochód widać zbieżność ku górze ścian bocznych środkowej części nadwozia.Zbieżność ta oraz nisko poprowadzone linie maski silnika i bagażnika przy dużym rozstawie kół i sporej masie własnej pojazdu sprawiają , że samochód nie jest wrażliwy na podmuchy bocznego wiatru.Poza tym pojazd zachowuje się doskonale w czasie jazdy nawet z bardzo dużymi prędkościami.Układ kierowniczy ma urządzenie wspomagąjace , które ułatwia kierowanie pojazdem.Przy małych obrotach wału korbowego silnika , urządzenie działa wspomagąj aco , zmniejsza siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy , ułatwia tym samym manewrowanie pojazdem.Ze zwiększeniem obrotów wału korbowego silnika , a więc zwiększeniem prędkości jazdy wiąże się zmniejszenie oddziaływania urządzenia wspomagającego , co stwarza możliwość pełnego " kontaktu " kierowcy z prowadzonym wozem.
W materiałach reklamowych producent podkreśla , że hamulce samochodów serii 6 , podobnie jak we wszystkich pojazdach BMW , są "szybsze" niż silnik.To prawda , hamulce są bardzo skuteczne.Tarcze przednh mechanizmów hamulcowych mają średnicę 28 cm , a hamulców tylnych 27,2 cm.Z powodu dużych powierzchni ciernych i dużych sił nacisku tarcze mechanizmów hamulcowych przednich i tylnych mają konstrukcję umożliwiającą wentelację strugą przepływającego powietrza.Cały układ hamulcowy opracowany jest z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa działania.Dwa obwody uruchamiajaące hamulce są tak podzielone , że jeden działa na 4 koła , a drugi niezależnie na koła przednie.
Dbałość konstruktorów o zapewnienie bezpieczeństwa jadącym dostrzegalna jest w wielu rozwiązaniach pojazdu.Wewnętrzna , pasażerska część nadwozia jest bardzo sztywna-wykonana z kształtowników o przekroju zamkniętym , razem z bardzo mocnymi środkowymi słupkami dachu , które połączone są z poprzeczką górną , co ma uniemożliwić spłaszczenie dachu w razie wywrócenia się samochodu.
Wnętrze pojazdu zapewnia dużą wygodę jazdy dla dwóch osób siedzących z przodu , natomiast osoby siedzaące z tyłu nie mają miejsca na nogi i głowę.Fotele przednie i tylne mają integralne cztery zagłówki.deska rozdzielcza , wyłożona miękką wykładziną , została ukształtowana w wyniku przeprowadzenia badań ergonomicznych .
Pojemność bagażnika wynosi 415 dm sześciennych , co jest bardzo dobrym wynikiem jak na sportowe coupe.
Z lewej strony kierownicy , na desce rozdzielczej , jest zestaw prostokątnych zielonych świateł zapalanych klawiszem z napisem "TEST".Kierowca nie potrzebuje opuszczać miejsca celem skontrolowania stanu oleju w silniku , działania świateł hamulcowych , stanu płynu hamulcowego i płynu w układzie chłodzenia silnika oraz wielu innych parametrów.Informacje te odbiera z urządzenia testowego.Starannie wyciszono wnętrze nadwozia , używając do tego celu 41,4 kg materiałów izolacyjnych na jeden pojazd.Zadbano również o zmniejszenie nakładu pracy poszczególnych elementow pojazdu.Obniżono hałaśliwość pracy 8-łopatkowego wentelatora chłodnicy . który jest sterowany urządzeniem ograniczającym szybkość wirowania.Jeśli obroty wału korbowego silnika są wyższe niż 3200 obr/min automatycznie włącza się urządzenie zwalniające pracę wentylatora do poziomu 2300 obr/min.Jedynie w czasie pracy silnika pod zwiększonym obciążeniem wentylator kręci się szybko , aby utrzymać właściwą temperaturę silnika..
Obok zabiegów nad wyciszeniem pojazdu przeprowadzono prace mające na celu skuteczną ochronę przed korozją.Nadwozie jest zabespieczone w kąpieli elektroforetycznej , dobrze rownież zabezpieczono inne elementy pojazdu.Skuteczność zabezpieczeń antykorozyjnych okresowo kontrolowana jest w fabryce.Nadwozie doświadczalnego samochodu przetrzymywane jest w ciągu 10 dni w specjalnie przygotowanej kąpieli solnej.
Samochody z serii 6 , pomimo że były produkowane 13 lat , nandal imponują doprowadzeniem do wysokiego poziomu rozwiązaniami technicznymi , dbałościa o bezpieczeństwo i komfort jazdy.Na przestrzeni tych lat nie uległy większym zmianom , np. sylwetka nadwozia już obecnie nie należy do najnowocześniejszych.Zmianom poddano silniki , ale nie w zakresie koncepcji konstrukcyjnej , lecz pojemności skokowej i MOCY !!. Do produkowanych od 1976 roku dwóch modeli : 630CS oraz 633CSi w lipcu 1978 roku dołączył trzeci model - 635CSi wyposażony w silnik o większej pojemności skokowej , a rok poźniej model 628CSi..
Latem 1983 roku ukazał się najszybszy samochód serii 6 - BMW M635CSi .Rozwijał prędkość maksymalną ponad 255 km/h.Był (i jest obecnie) nie tylko najszybszym samochodem wytwarzanym seryjnie przez firmę BMW , ale także jednym z najszybszych 4-miejscowych Coupe zachodnioniemieckim.Samochód ten napędzany jest silnikem z dwoma górnymi wałkami rozrządu , wałki te sterują 24 zaworami , po 4 zawory na każdy cylinder. .
W 1985 roku znajdowały się w produkcji trzy modele BMW serii 6 - 628CSi , 635CSi oraz M635CSi. Wszystkie cechowała bardzo dobra dynamika.Prędkość 0.....100 km/h uzyskują odpowiednio w czasie : 9,1 s , 7,4 s , oraz 6,4 s..
Sportowy charakter samochodów serii 6 wiąże się z wysoką ceną zakupu (np. we Francji w 1987 roku za BMW M635CSi trzeba było zapłacić w przybliżeniu tyle , co za 6 Fiatów Argenta ) oraz z wysokimi kosztami utrzymania tych pojazdów.Ale seria 6 jest warta każdego wydanego na nią grosza.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach