Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Sty 2006 Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2011-06-26, 20:38 Modyfikacja hamulców w E30
Powszechnie wiadomo, że seryjne hamulce w E30 nie należą do najskuteczniejszych. W jaki sposób można poprawić hamulce w E30, z jakich innych BMW lub innych aut można dopasować tarcze i zaciski aby hamulce były większe i skuteczniejsze ? Jak z mocowaniami zacisków ? Mowa zarówno o przodzie jak i tyle.
_________________ Chcesz mieć coś zrobione dobrze ? To zrób to sam - tylko Tobie zależy na tym, żeby zrobić to dobrze.
Ostatnio zmieniony przez Pawel735 2011-06-26, 20:40, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 21 Lut 2008 Skąd: ok. Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2011-06-26, 21:32
Jak powszechnie wiadomo na tył pasuje cały wahacz od E36 compact (318 Ti i 323 są na tarczy)
Natomiast na przód wrzucasz kolumnę z E36 (największa tarcza w M3) i wahacz z E36 M3 3.2, lub oryginalny z E30 można wygiąć
Tak tylko ze sama zmiana hamulcow na te z compacta nic nam nie daje. Tarcze sa tej samej wielkosci, hamulce sa takie same, tyle ze po ich zastosowaniu zmienia sie nam rozstaw szpilek oraz kola stoja nieco szerzej w stosunku do serii. Jesli chodzi o przod mozna zalozyc gwint od e36, giete wahacze od e30, lub ori od M3 3.2, acentryczne tuleje, zwrotnice od e36 a hamulce powiedzmy z 330D 46, wtedy jednak min felga to 17' cali na przod. Cala operacja jest droga i moze siegac 3-4 tys zl min w zaleznosci od ceny gwintu jaki stosujemy.
Uwazam ze warto kombinowac z ori kolumna od e30, wtedy jakas przejsciowka i wieksze zaciski oraz tarcze. Duzo moze zmienic tez podwojne serwo np z 325IX.
Pomógł: 16 razy Dołączył: 07 Sty 2007 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-06-27, 07:10
Pawel735, wiem ze nie jestes "granatem do pługa oderwany" i swoją wiedze jak i doświadczenie masz wiec mysle ze powinienes isc po najmniejszej linni oporu.
zamiast wydawać jakies grube pieniądze na transfery zawiasu mozna w bardzo prosty i dość tani sposób zmodyfikować/poprawić działanie serii .
1. regeneracja zacisków , czyszczenie malowanie gumki tłoczki itp
2. mozna sie pokusić o regeneracje pompy
3. wymiana przewodów giętkich na w oplocie stalowym, nalezało by sprawdzić przewody "twarde" jak maja jakies naloty rdzawe nalezy je wymienic , moga nie wytrzymac cisnienia/pracy
4. tarcze , moim zdaniem moga być Mikoda GT. trzeba zreszta jak kazde inne je dobrze "dotrzeć"
5. klocki, raczej nie muszą to byc jakies green stufffyy czy inne drogie wynalazki., czesto i gesto jest tak ze specjalistyczne klocki wcale nie działaja lepiej jak seria bo są przystosowane do jazdy torowej/wyscigowej i muszą złapać odpowiednią temperature pracy.
mysle ze jakies firmowe moga być, ATE czy TRW .
6. wymiana płynu na płyn o podwyższonej temperaturze wrzenia
7. na koniec jesli uznasz ze jeszcze jest troche słabo mozna załozyć serwo od IX-a
musisz sie tez zastanowić do czego chcesz te hamowniki, czy do jazdy "na co dzień" czy budujesz jakąś zabawke i potrzebujesz coś ekstremanlego.
mysle ze taki setup jaki podałem jcałkowicie wystarczy do "cywilniaka" aa i do zabawki tez powninien wydolić
pozdro chopie
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackx 2011-06-27, 07:11, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 97 razy Dołączył: 14 Maj 2006 Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-06-27, 07:45
Nie wiem dlaczego tak uparliście się na to serwo z IXa, miałem takie serwo u siebie i nie zauważyłem żadnej poprawy w hamowaniu w stosunku do zwykłego serwa.
Pawel735, rozumiem że zalezy Ci na zostaniu przy 4 szpilkach
To może przedstawie Ci jaki setup mam u siebie.
Serwo + pompa z 540
przewody w oplocie
płyn Motula RF 600
tarcze ATE kpl, przód power disc
klocki Ferodo DS 2500
regulowany korektor siły hamowania wilwood
Reakcja na naciśniecie pedału duuuuużo lepsza jak w seryjnym zestawie 325i a skuteczność hamowania rowniez bardzo dobra, no i płyn mi sienie gotuje
Taki zestaw jest dużo tańszy niż konwersja na 5 szpilek a rowniez robi robote.
Ale nie ma co sie oszukiwac, to nadal jest 260 i 258mm tarcze.
Przy konwersji masz z przodu 325mm a z tyłu 272mm, tylko że uzależn iasz sie od felgi 17" i skutecznosci tych hebli nie przeskoczysz, chyba że siegniesz po materiały z F1
_________________ Nie prosta, lecz zakręt jest wyzwaniem ...
Pomógł: 30 razy Dołączył: 21 Sty 2007 Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-06-27, 10:53
-zacisk 4tloczkowy z e38 + adaptery
-tarcza 302mm z citroena grand picasso(centowanie i odsadzenie tarczy takie samo jak w e30,trzeba tylko nawiercić 4 nowe otwory lub zrobić fasolki z istniejacych)
na taki zestaw wchodzi 16" a jak znajdziemy odpwiednią felgę to da radę zalozyć 15"
Nie dlugo bede robił to u siebie bo graty juz czekają na montaż.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Sty 2006 Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2011-06-27, 11:34
Dzięki Panowie za wszelkie wypowiedzi.
Lukas - będzie mi zależec wlaśnie na tym aby były to wieksze hamulce niz 260mm. Stąd ten temat właśnie. Nie zalezy mi na poprawie skuteczności hamowania seryjnych hamulców tylko chciałbym sie dowiedzieć co większego można tam wsadzić. Jak wygląda ten korektor siły hamowania, jaką one funkcję spełnia i jaki to koszt ?
Stammek skąd wziąć te adaptery - ew masz jakiś rysunek ? Czy aby nie masz na myśli zacisku dwu a nie czterotłoczkowego bo z tego co kojarzę to w e38 były dwutłoczkowe a niektorych modelach. I ten zestaw o ktorym mowisz to na rozumiem, ze na przód - a z tyłem coś robisz ? Pompe hamulcową i serwo zostawiasz seryjne ?
_________________ Chcesz mieć coś zrobione dobrze ? To zrób to sam - tylko Tobie zależy na tym, żeby zrobić to dobrze.
Ostatnio zmieniony przez Pawel735 2011-06-27, 12:00, w całości zmieniany 5 razy
Pomógł: 16 razy Dołączył: 07 Sty 2007 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-06-27, 12:33
Cypisek napisał/a:
Nie wiem dlaczego tak uparliście się na to serwo z IXa
to nie jest jakis moj upór , nie trenowałem nigdy tego bo zestaw jaki przedstawiłem po za tym serwem w 150% mi wystarcza i mysle ze do 200KM jest spoko i da rade spokojnie pracować . z tym ze Ja nie jeżdżę samochodem z kodem binarnym i u mnie gaz jak i hamulec ma stopniowanie a nie tylko Działa - nie Działa
ja powoli się również przymierzam w mojej Wąskiej do podobnej akcji hamulcowej.
Wstępnie już wybrałem - zestaw podobny jak u Lucasa - spokojnie powinien wystarczyć.
Zostawiam 4 x 100. z różnych względów.
Lucas - jak te tarcze ATE PD się mają z DS 2500?
Testowałem te klocki w innym samochodzie na innych tarczach i były naprawdę ok?
Pozdrawiam
_________________ "Życie jest bezwzględne, nie lituje się nad nikim"
Pokój jego duszy - Kris 27-09-2003)
Pomógł: 30 razy Dołączył: 21 Sty 2007 Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-06-27, 22:12
Pawel735 napisał/a:
Stammek skąd wziąć te adaptery - ew masz jakiś rysunek ? Czy aby nie masz na myśli zacisku dwu a nie czterotłoczkowego bo z tego co kojarzę to w e38 były dwutłoczkowe a niektorych modelach. I ten zestaw o ktorym mowisz to na rozumiem, ze na przód - a z tyłem coś robisz ? Pompe hamulcową i serwo zostawiasz seryjne ?
adapter na razie taki ,wymaga jeszcze dopracowania ale to dopiero jak bede skladał.jak wszytsko bedzie spasowane tak jak powinno to zrobie kilka kompletow adapterow na handel.Rysunkow zadnych nie mam.Pompa i serwo na razie zostanie seria,jak bedzie zle to bedzie sie mysleć dalej.
Tyłu na razie nie ruszam bo mam nowki tarcze i klocki.
Genialnie cieszy mnie ze ruszyles ten temat i jestem zainteresowany takimi adapterami.
Zaciski z 750i e38 "BREMBO" 4 tloczkowe + adapter tylko pytanie co do tarcz na 300mm.de uzyli jakiejs tarczy 312mm x25mm nie wiesz moze z czego oni uzywaja?
a 2 pytanko odnosnie likwidacji ABS wystarczy uzyc trojnika jak w hamulcach na tyl zeby podpiac sie pod pompe w serwie? czy konieczna jest wymiana pompy?
a 2 pytanko odnosnie likwidacji ABS wystarczy uzyc trojnika jak w hamulcach na tyl zeby podpiac sie pod pompe w serwie? czy konieczna jest wymiana pompy?
Dokładnie tak używasz trujnika tak jak na tył i rozdzielasz na lewy i prawy zacisk.
Mam tak w swojej wyścigówce i robi robote
_________________ Nie prosta, lecz zakręt jest wyzwaniem ...
LUKAS, serwo i pompa z 540i podeszły bez problemu? Jakie to 540? e34? Muszę zmienić serwo u siebie i potrzebuję jakiegoś podwójnego... Ciekawe, czy to z 540i e34 wejdzie przy e30 m52...
_________________
Ostatnio zmieniony przez maaaad 2011-06-28, 23:12, w całości zmieniany 1 raz
nie poniewaz zaciski z e38 tez nie maja symetrycznie rozmieszczonych otworow na sruby. Jak bys zmierzyl odleglosc od gory i od dolu to nie wyjdzie taka sama. Dlatego zeby zacisk byl wycentrowany z tarcza w 1 osi to musi byc niesymetryczny.
Teraz mam juz inne z przodu i z tylu oraz moj patent na 5x120 przy wachaczach tyl ,przod i goleniach z e30 .
Grubosc, pytajcie stamka bo u niego sa moje byle adaptery. Ale jak bym robil to jakos 12-15mm grubosci.
_________________ BMW (E30) & MOTORSPORT
M50 stroker 3,0L power N/A...
ja mialem w e30 power disci + ds 3000 i hamulec byl naprawde petarda lecz do jazdy na codzien to kiepska opcja bo na zimnym hebel byl duzo gorszy niz na seryjnym setupie
tyl nowy komplecik ate i to w zupelnosci wytarcza
do tego plyn nowy w calym ukladzie ate bo wymiana plynu naprawde wiele daje ale i tak z reguly nikt go nie wymienia
przewony elastycze kupione w FOTA nie jakies mega najdrozsze ale w efekcie finalnym te zmiany przyczynily sie na mega poprawe seryjnego hamulca w e30
Ciekawe, czy to z 540i e34 wejdzie przy e30 m52...
Standardowa operacja przy swapie na m52 na łapach/poduszkach z e36 to właśnie serwo (so-called) z iX'a a nie rózni się ono zbytnio właśnie od takich podwójnych serw z e34. Będziesz musiał nawiercić dwie nowe dziury w grodzi, wywalić taką "przedłużkę" która jest przykręcona do serwa z e34 i skrócić/nagwintować cięgno żeby wkręcić na nie widełki do których mocuje się pedał hamulca od e30
Tutaj możesz zobaczyć jak to wygląda. Jest dodatkowa kombinacja z przekręceniem serwa na bok, ale to dlatego, że potrzebowaliśmy tam trochę więcej miejsca. Może być delikatny problem ze spotykaniem się zbiorniczka/gumy przepływomierza, ale zawsze możesz zmienić zbiorniczek na inny, albo poszukać (chyba na bmw-e30.pl) patentu na przeniesienie zbiorniczka;)
Ostatnio zmieniony przez mck 2011-07-01, 08:42, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach