Wysłany: 2011-05-08, 09:09 Montaż elektrycznego wentylatora chłodnicy w m50b20
Mianowicie po kilku wymianach wiskoz - które tanie nie są ,chcę u siebie zamontować elektryczny wentylator chłodnicy(jednostopniowy) i mam kilka pytań:
1.Przy jakiej temperaturze powinien się załączać wentylator???
2.Jaki przekaźnik zastosować aby wszystko działało i jak to później połączyć???
3.Skąd wziąć "+" aby było napięcie dla wentylatora???
W mojej wcześniejszej e30 zamontowałem elektryczny wentylator ale zastosowałem czujnik jaki miałem pod ręką i połączyłem to wszystko ze sobą na krótko i działało. Tutaj chciałbym zrobić to jak należy i stąd moje 3 pytania. Z góry dzięki za odpowiedzi.
sluchaj kolego wydaje mi sie ze normalna temperatura silnika to 96-98 stopni
moze taki ktory bedzie wlaczal smiglo przy 100-ce
a reszte zrob tak jak wczesniej tylko pusc kable w peszlu bedzie jak oryginal!
jeszcze po drodze wstaw bezpiecznik zeby sie kable jakby co nie palily!
[ Dodano: 2011-05-08, 20:51 ]
a co z tymi wiskozami sie dzialo?
Witam Ogólnie przyjmuje się ,że normalna temperatura pracy silnika to 90 stopni Celsjusza. Przy tej temperaturze powinien być włączany wentylator elektryczny a wyłączać się przy około 86 stopniach . W zależności od miejsca gdzie będzie umieszczony czujnik temperatury zależy zakres jego pracy . Jeżeli będzie na dole chłodnicy zastosowałbym czujnik temperatury o zakresie 82-86 stopni . Jeżeli na górze chłodnicy wkręciłbym tam czujnik 92-88 stopni . Np. w Golfach były chłodnice z czujnikiem montowanym w połowie wysokości chłodnicy. w takim przypadku montowałbym czujnik o zakresie pracy 86-90 stopni .
Istotne jest czy chcemy by wentylator po wyłączeniu zapłonu w aucie dalej pracował czy też nie . Osobiście uważam ,że to dobrze jak wentylator dalej pracuje po wyłączeniu zapłonu . Od tego zależy konfiguracja układu sterowania wentylatorem . Dlatego proponuję użyć do zasilania styków głównych przekaźnika wentylatora "plusa" po jakimś bezpieczniku około 20 A ( do wyboru zgodnie ze schematem Twojego auta ) , a do układu sterowania cewką przekaźnika włączającego wentylator użyć "plusa" niezależnego od zapłonu , np. oświetlenia wnętrza. Prąd pobierany przez cewkę przekaźnika jest tak mały ( ok. 200 mA) , że nie spowoduje znaczącej zmiany w rozkładzie obciążenia prądowego w danym obwodzie . W razie czego reszta szczegółów na PW .........PZDR - henry
_________________ HENIEK
Klubowicz
BMW E30 325i (szpera 3,25) z s50b32 - made by MGarage &(suspension) Lukas Performance !
Ale będzie jeszcze coś.......!!!
Witam wszystkich. Wiem że to stary temat ale nie chciałem zaśmiecać forum nowym. Do rzeczy... Jestem na etapie montowania elektrycznego wentylatora zamiast visco do e30. Silnik m50, chłodnica 2,4d auto służy do codziennej jazdy.. Chciałbym się dowiedzieć z jakiego samochodu/modelu najlepiej dopasować wentylator. Najlepiej dwubiegowy, tak żeby zmieścił się przed chłodnicę i poradził sobie z chłodzeniem. Proszę o ewentualne fotki. Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach