Wysłany: 2011-10-28, 18:41 [ Final] Henry - 332i E30
Heniek 2 lata temu oddał auto do mgarage na SWAP silnika z M20 na S50.
Później jakiś czas auto stało u lakiernika, aż w końcu na dopieszczenie całości, a dokładniej na modyfikację zawieszenia i układu hamulcowego (+ kilka pierdułek), trafiło w moje ręce
Generalnie moim zadaniem prioretytowym było ustawienie tej E30 tak żeby prowadziła się i hamowała w sposób conajmniej zadowalający
E30tka gdy trafiła do mnie, prowadziła się w sposób conajmniej niebezpieczny, a układ kierowniczy miał precyzję niczym czołg na poligonie w prędkości bojowej
Na temat hamulców nawet nie ma co pisać, gdyż czasem odnosiłem wrażenie że silnik, lepiej wytraca prędkość auta niż jego układ hamulcowy
Moje zadania mozna wypisać w sumie w 6 punktach:
-wymiana układu hamulcowego,
-wymiana i ustawienie zawieszenia,
-naprawa nie działającego ABSu,
-naprawa chodzącego nie prawidłowo i cieknącego szyberdachu,
-ale wisienką na torcie był moim zdaniem montaż przedniego stabilizatora, którego wogóle nie było gdy auto do mnie trafiło i to był główny powód tragicznego prowadzenia się auta.
-uruchomić nie działającą rezerwę...
Ale pokolei.
Układ hamulcowy tradycyjnie wleciał z E36, czyli typowa konwersja na 5 szpilek.
Z tym że na przedniej osi zastosowałem tarcze i zaciski hamulcowe z E46, dzięki czemu tarcza hamulcowa "urosła" z 260mm średnicy, na 325mm!!
Tylne Hamulce poszły z kompakta, więc z 258mm wskoczyły na 272mm.
Od pompy hamulcowej na tył poszły wszystkie przewody hamulcowe nowe, stare były skorodowane. Przewody z komory silnikowej były ok, jedynie przewód LP koła wymagał wymiany.
Przewody elastyczne wymieniłem na Black Diamond w stalowym oplocie.
Płyn hamulcowy jaki został zalany, to DOT 4 oryginał BMW.
Wszystki 4 zaciski zostały zregenerowane, oczyszczone i dostały nowe uszczelnienia.
Starych przewodów bez palnika nie szło odkręcić...
Przed
Po
Zawieszenie, to nic innego jak KW V2 INOX dedykowane do E36. Czyli jak na auto uliczne chyba nic lepszego znaleść się nie da
Zawieszenie gwintowane przód i tył + regulacja twardości.
Z uwagi na to że to auto nie jest na tor, a na ulice, elementy gumowe zawieszenia zostały wymienione na nowe ale również gumowe, a nie poliuretany. I tak tuleje przednich wahaczy to acentryki z M3jki, nowe gumy stabilizatorów, łączniki, tuleje belki, oraz tulejki wahaczy tylnych, oraz górne mocowania amortyzatorów no i swożnie przednich wahaczy.
Heniek kategorycznie nie wyraził zgody na jakie kolwiek gięcie wahaczy przednich, więc wleciały wahacze z M3 3,2 E36.
Koła to bardzo ładny wzór BBSa w rozmiarze 4x 8J17.
Z przodu musiał wskoczyćvdystans 6mm, ale jest to na tyle mały odstęp że felga nadal jest centrowana na piaście, dzieki czemu nic nie bije. Śruby poszły oczywiście 6mm dłuższe
Zawieszenie udało się ustawić dokładnie tak jak ma być w wersji M E30, czyli kąt pochylenia przedniej i tylnej osi, oraz zbierzność przedniej i tylnej osi jest ustawiona dokładnie w środku tolerancji dla modelu M, a to dzieki regulowanej tylnej belce, którą osobiście wykonałem
Przekładnia kierownicza została zastąpiona z E30 na E36.
Śruba dzieki którym możliwa jest regulacja wszystkich kątów osi tylnej
W tle widoczna regulacją pochylenia koła osi tylnej
Tylne zawieszenie
Geometria, nalezy patrzeć na dolną podziałkę...
Kąt pochylenia koła Lewy Przód
Zbierzność LP
Kąt pochylenia koła Prawy Przód
Zbierzność PP
Lekcja przepomnienia, E30 M dla przedniej osi ma:
Kąt pochylenia kół przednich: minus 1 stopień i 10 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 18minut (+/-5 minut).
A teraz tył:
Kąt pochylenia koła lewy tył
Zbierzność połówkowa LT
Kąt pochylenia koła Prawy tył
Zbierzność połówkowa PT
Lekcja przepomnienia, E30 M dla tylniej osi ma:
Kąt pochylenia kół tylnych: minus 2 stopienie i 30 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 27minut (+/-7 minut).
ABS, po wielkich bojach, okazał się błachą usterką, ktoś kiedyś modził coś przy elektryce auta i zgubiło się napięcie, zasilające sterownik.
Gdy tylko usunąłem usterkę, ABS ożył
Szyber, problem wynikał z obmielonego trybu napędzjacego całą płyte. Podczas prac przy szyberdachu wymieniłem odrazu obie prowadnice, ponieważ te w aucie były popękane i groziło to
ułamaniem się plastików prowadnic czego nastepstwem byłby brak możliwości zamykania i otwierania szybra w takiej pozycji w jakiej moglby sie to zepsuć.
Dodatkowo wymieniłem uszczelkę szybra na nową i po nasmarowaniu prowadnic tak oto okno w dachu dostało nowe życie
Stabilizator przedniej osi, gdy Beemka do mnie przyjechała, okazało się że brakuje w niej przedniego stabilizatora.
Montaż nie był taki prosty, gdyż okazało się że wydech silnika przechodzi w świetle stabilizatora. Zdecydowałem że nie będę ruszał wydechów, gdyż auto bardzo dobrze jeździ i szkodaby było to
popsuć, wtedy wpadłem na pomysł że przezucę stabilizator na przód, przed silnik, tak jak jest to np. w modelach E36/E46 etc.
Dorobiłem nowe mocowania stabilizatora i przypasowałem inny nie fabryczny, nie E30tkowy stabilizator
Była to moja wisienka na torcie, bo dopiero teraz auto zaczęło się naprawde dobrze prowadzić
Poniżej prezentuję gotowe auto, po moich zabiegach
A wrażenia z jazdy, może najlepiej niech opisze sam właściciel
Zwieńczeniem prac było takie delikatne symboliczne podpisanie się na aucie przezemnie, poprzez naklejkę "powered by LUKAS Performance"
PZDR!!
LUKAS
_________________ Nie prosta, lecz zakręt jest wyzwaniem ...
Łukasz ! Mistrzu ! Przyjacielu !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie ! Jesteś niesamowity ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś ! Jak to się mawia teraz ?? WIELKI SZACUN !!
Pozdrawiam - Heniek
_________________ HENIEK
Klubowicz
BMW E30 325i (szpera 3,25) z s50b32 - made by MGarage &(suspension) Lukas Performance !
Ale będzie jeszcze coś.......!!!
A właśnie zapomniałem ! Łukasz przetestowałeś tego g-Tech'a Pro ? Zatrzymaj go do wiosny , wtedy dopiero przetestuję mozliwości autka. "Rozgryzłeś" juz tego G-Tech'a co i jak ?? Pozdrawiam - henry
_________________ HENIEK
Klubowicz
BMW E30 325i (szpera 3,25) z s50b32 - made by MGarage &(suspension) Lukas Performance !
Ale będzie jeszcze coś.......!!!
Ostatnio zmieniony przez henry 2011-10-28, 20:06, w całości zmieniany 1 raz
Coś niesamowitego. Jestem w szoku kawał na prawdę solidnej roboty wykonanej nie tylko z dbałością o każdy szczególik ale także tak jak już ktoś zdążył zauważyć z wielkim sercem. Pozazdrościć projektu.
Pomógł: 11 razy Dołączył: 19 Mar 2004 Skąd: Warszawa Skorosze
Wysłany: 2011-10-29, 18:45
Nie ma to tamto. Pozwolicie, że pospuszam się przy kontakcie bezpośrednim, natenczas spokojnie...
Heniek! Pozazdrościć uniwersalnego wymiatacza ... taki retro trackday car, wszystko co najlepsze!
Fantastyczne podejście do detali ... to wizytówka Lukasa od kiedy pamiętam.
Dobry patent ze stabilizatorem.
Teraz zdradź skąd wziąłeś śrubki do tylnych wahaczy, ile kosztowały i czy montaż i ustawianie jest trudne i czy ludzie na geometrii to ogarnęli czy musiałeś im pomagać?
Pozdrawiam!
_________________
This post was sponsored by letter ///M like Maciek
Auto bardzo fajne i niepozorne. Gadżety z wysokiej półki, dlatego ni w ząb nie pasują mi te podróby RSów. Koła śmietnik i mam nadzieję, że bardzo szybko wylecą z auta, chociażby ze względów bezpieczeństwa.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Skąd: Kraków N-H
Wysłany: 2011-10-29, 20:27
Heniu Gratuluje ci pięknej E30 zmieniła się niesamowicie
Lukas Rewelacyjna robota i Fajne zdjęcia
_________________ Czasami Na Drodze Spotykam Prawdziwych Szaleńców, Pędzą Na Złamanie Karku, Wbrew Rozsądkowi... Naprawdę... Czasami Aż Mi Jest Ciężko Ich Wyprzedzić !
Było E30 325 Touring , E32 730 V8 , E30 325 MT I , E34 540IA , E38 740IA
Łukasz ! Mistrzu ! Przyjacielu !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie ! Jesteś niesamowity ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś ! Jak to się mawia teraz ?? WIELKI SZACUN !!
Pozdrawiam - Heniek
Wypowiedź Henia mówi sama za Siebie
Kawał dobrej roboty PANOWIE
_________________ Życie jest bezwzględne nie lituje się nad nikim...
Pokój jego duszy...KRIS 27.09.03
Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Lut 2005 Skąd: Ostrowite
Wysłany: 2011-10-30, 10:14
Piękne auto i dobra robota
W tak dobrze zrobionym aucie jedynie kuje w oczy środek... paskudnie wygląda taki mix foteli kanapy i boczków ale zapewne to też się szybko zmieni na odpowiedni poziom
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach